23948sdkhjf

Robotar kan sköta inspektion av flygplan

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Luleå tekniska universitet har lyckats utveckla en robot som kan klättra på ett flygplan för att inspektera det. Framgångsrika fältförsök har gjorts.

– Vi är bland de första i världen att lyckas med det här, säger George Nikolakopoulos, professor i robotik och automation vid Luleå tekniska universitet.

Läs också: Från gjuteri till miljörobotar – Weda firar 100 år 

Luleå tekniska universitet är en av fem parter i projektet CompInnova, ett prestigefyllt Horizon 2020-projekt inom utlysningen Future and Emerging Technologies (FET). Projektets mål är att utveckla en innovativ inspektionsmetod av kompositkarosser på flygplan.

Uppdraget för forskargruppen har varit både futuristiskt och extremt utmanande; att konstruera och utveckla mekanik, elektronik och programvarukomponenter till en vortexrobot, en robot som med hjälp av kontrollerat undertryck kan klättra på ytor även om ytorna är krökta och lutande. Under fältförsök på en fullskalig Boeing 737 på en testanläggning i anslutning till ett brittiskt universitet, uppnådde forskarna näst intill målet.  

– Försöken var framgångsrika. Vi testade robotprototypens egenskaper på flygplanets alla olika ytor, även på övergången mellan vinge och själva flygplanskroppen. Det är väldigt svårt att lyckas med den här utmaningen eftersom roboten måste kunna bära en tung nyttolast i förhållande till sin storlek, säger Georgios Andrikopoulos, post dok i reglerteknik och teknisk ledare för projektet.

– I framtiden kommer nyttolasten bestå av sensorer och verktyg för såväl inspektion som reparation, det kan till exempel vara en värmekamera eller en borrmaskin. Roboten måste klara av att förbli på ytan, samtidigt som det utförs invecklade och krävande uppgifter. Vi vill också att roboten ska fungera effektivt ur ett kraftperspektiv, något som skapar spännande reglertekniska utmaningar.

Läs också: Robotar kommer till Norge

Robotprototypen fäster på alla släta ytor och kan röra sig i alla riktningar. Målsättningen är att göra roboten helt autonom och trådlös så den kan inspektera och identifiera eventuella skador på flygplan. Idag utförs inspektionerna manuellt med en handhållen sensor genom så kallad icke-förstörande testning, man letar helt enkelt efter defekter genom att göra punktmätningar på flygplanskroppen. Dessa inspektioner är både tidskrävande och kostsamma.

– Vår vision är att många robotar ska arbeta tillsammans med inspektion och reparation av flygplan. Tänk om vi kunde skicka upp flera robotar och låt dem arbeta tillsammans, kan både tid och pengar sparas, samtidigt som det kan förbättra säkerheten inom flygindustrin, säger George Nikolakopoulos.

Du kan se roboten i arbete genom att klicka på länken nedan.

 

 

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny standard för reparation och renovering

Kryptering kan användas av cyberkriminella

De ska förbereda Karlstads nya resecentrum

Tar strid för sina skyddsombud

Vindkraftsrekord uti Norden

Sverige är utsatt för angrepp – varje dag

Nyhetsbrev

Kommissionens strategier för EU:s digitala framtid

Arkiv

Göteborgs kanalmurar kostar miljarder att renovera

Chalmers ska skydda samhällskritisk infrastruktur

Utbildas till jobb som ännu inte existerar

Frigör sin IT-verksamhet från den dagliga driften

Ny allbränslepanna ersätter två underhållskrävande pannor

Saknas: kompetens inom cybersäkerhet

Växande byggnadsunderhåll under förra året 

Sökes: arbetskraft

Inför kommande banarbeten: Skånetrafikens tågersättare är utsedd

Välunderhållna ledningsgator minskar driftstopp

Historiskt hög nivå på underhåll

Så kan de planera underhållsinsatserna

Nytt nätverk inom automation och digitalisering

Inte första gången polisens mejl hamnar fel

Väg- och banavtalet omförhandlas

Hackare utnyttjar coronaviruset för att sprida skadlig kod

Millimetersmå läckor upptäcks med flyg

VA Tour Norge på fem orter i mars

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nu kan även mindre produkter vara intelligenta

Smarta lampor kan sprida ransomeware

Sveriges Byggindustrier byter namn till Byggföretagen

Så ytbehandlas nya Hisingsbron 

Så mycket kostade IT-attacken bolaget 

Obalans i underhållskontrakt

Tre blir ett Open Infra

Microsoft dataskyddsanpassas

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Se alla Företagens egna nyheter

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Kan jag använda ett gammalt lim?

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

KmK fördjupar sitt samarbete med Proceq

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Sänd till en kollega

0.14