23948sdkhjf

Robotar kan sköta inspektion av flygplan

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Luleå tekniska universitet har lyckats utveckla en robot som kan klättra på ett flygplan för att inspektera det. Framgångsrika fältförsök har gjorts.

– Vi är bland de första i världen att lyckas med det här, säger George Nikolakopoulos, professor i robotik och automation vid Luleå tekniska universitet.

Läs också: Robotar kommer till Norge

Luleå tekniska universitet är en av fem parter i projektet CompInnova, ett prestigefyllt Horizon 2020-projekt inom utlysningen Future and Emerging Technologies (FET). Projektets mål är att utveckla en innovativ inspektionsmetod av kompositkarosser på flygplan.

Uppdraget för forskargruppen har varit både futuristiskt och extremt utmanande; att konstruera och utveckla mekanik, elektronik och programvarukomponenter till en vortexrobot, en robot som med hjälp av kontrollerat undertryck kan klättra på ytor även om ytorna är krökta och lutande. Under fältförsök på en fullskalig Boeing 737 på en testanläggning i anslutning till ett brittiskt universitet, uppnådde forskarna näst intill målet.  

– Försöken var framgångsrika. Vi testade robotprototypens egenskaper på flygplanets alla olika ytor, även på övergången mellan vinge och själva flygplanskroppen. Det är väldigt svårt att lyckas med den här utmaningen eftersom roboten måste kunna bära en tung nyttolast i förhållande till sin storlek, säger Georgios Andrikopoulos, post dok i reglerteknik och teknisk ledare för projektet.

– I framtiden kommer nyttolasten bestå av sensorer och verktyg för såväl inspektion som reparation, det kan till exempel vara en värmekamera eller en borrmaskin. Roboten måste klara av att förbli på ytan, samtidigt som det utförs invecklade och krävande uppgifter. Vi vill också att roboten ska fungera effektivt ur ett kraftperspektiv, något som skapar spännande reglertekniska utmaningar.

Läs också: Kylig komponent räddar robotar

Robotprototypen fäster på alla släta ytor och kan röra sig i alla riktningar. Målsättningen är att göra roboten helt autonom och trådlös så den kan inspektera och identifiera eventuella skador på flygplan. Idag utförs inspektionerna manuellt med en handhållen sensor genom så kallad icke-förstörande testning, man letar helt enkelt efter defekter genom att göra punktmätningar på flygplanskroppen. Dessa inspektioner är både tidskrävande och kostsamma.

– Vår vision är att många robotar ska arbeta tillsammans med inspektion och reparation av flygplan. Tänk om vi kunde skicka upp flera robotar och låt dem arbeta tillsammans, kan både tid och pengar sparas, samtidigt som det kan förbättra säkerheten inom flygindustrin, säger George Nikolakopoulos.

Du kan se roboten i arbete genom att klicka på länken nedan.

 

 

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De säkrar industrin med uppkopplade lager

Nio av tio väljer att gå ner i tid hos SSAB

Presenterar ny forskning om relining

Nya tekniklösningar för underhållet

Markvärme på torg och hållplatser ger mindre underhåll

Specialanpassade verktyg för rullande underhåll

Nyhetsbrev

Nya kurser för att minska kemiska arbetsmiljörisker

Arkiv

Underhållsdepå försenar spårväg

Underhållsstopp för Nordic Paper

Anställda vid SSAB uppmanas gå ned i arbetstid

Förlorade finger vid underhåll

ebm-papst del i unikt verktyg

Prisas för nytt brandbekämpningssystem

Robotar kommer till Norge

Boss Europe har fått agenturen på robotar från Singaporebaserade Lionsbot.

IoT-sensor ska övervaka lyftverktyg

Världens första AI-drivna mjukvara för markradar

Gnisslande spårvagnar ett minne blott

E-guide hjälper mobila maskiner klara nya krav

Stor affär på transformatorstation till Linxon

Förvärvar AI-bolag för att förutse underhåll

Elbrist kan skada klimatvänlig storsatsning

Google satsar på förnybar energi – i Sverige

50-års fest med fokus på framtiden

Färre driftstopp med digitala sensorsystem

Trots besparingar – satsar på nya underhållsfordon

Myndighet förtydligar regler – vill ge anläggningar längre liv

Brytpunkten för ”Industri 4.0” närmar sig

Minst en varning för majoriteten av svenska jordfel

SPM Instrument lanserar app för smidigare mätningar

Nytt förvärv – Husqvarna börjar producera glättningsmaskiner

Örebro prioriterar om budget – NCC bygger ny reservoar

Stora investeringar väntar för Amaq

Experten varnar – riskerna med efterlängtade 5G

Rullager som håller för trycket

1200 extra personer fixar stoppet

Organism – nytt material för 3D

Se alla Företagens egna nyheter

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Avancerad mätteknik tar plats på Elmia Subcontractor

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Proceq har lanserat ett revolutionerande teknikgenombrott för portabel ultraljudsinspektion

Anmäl dig till CERTEX nyhetsbrev

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 september

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

RS Components lanserar en värmekamera i fickformat från Fluke

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim ha?

Bra att veta om Gejdolja - Mobil Vactra No. 2 - Ny film - smörjmedelsexperten Mats Svensson berättar

Kom och hälsa på oss Evertiq Expo i Lund den 26 september, monter 100

Smörjmedelsutbildning 25-26/9 - från grundläggande till avancerad smörjteknik - Fåtal platser kvar!

WEVO håller seminarium om ingjutning av elektronik 14-16 oktober, välkommen!

Limskola – Industri Grundläggande - 23/9 i Ljungby, välkommen att anmäla dig nu!

EMC probelm i industriella nätverk

Lindh Automation - Fit4PROFINET package

Snabba svar om snabblim

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

RS Components får utmärkelse av TDK-Lambda

Sänd till en kollega

0.142