23948sdkhjf

IFS: Serviceföretagen behöver omdanas

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Tre stora utmaningar väntar, enligt IFS, servicesektorn under 2019: att få ut maximalt värde av teknikinvesteringar, kompetenskrisen och kundupplevelsen.

Serviceföretag och serviceorganisationer, till exempel inom fältservice, måste bli mer kreativa, tycker Sarah Nicastro, ansvarig för affärsutveckling för servicesektorn på IFS. Det gäller till exempel nyckeltal för att bedöma framgång och hur data används.

Läs också: Här är IFS marknadsledare

Hon ser framför sig tre viktiga trender inom servicesektorn under 2019.

Trend 1: Data gör störst skillnad

Enligt analysföretaget IDC kommer det globalt att satsas drygt 15 biljoner kronor, på IoT-tjänster och -enheter redan 2020. Det kommer att innebära att formliga floder av nya data kommer att genereras.

Det blir en stor utmaning att lista ut hur dessa data ska användas på bästa sätt. Det finns helt klart möjligheter att förbättra serviceorganisationers verksamhet. Och det kommer helt säkert att gå att sälja data, både direkt till kunder som de genereras hos och till andra. Man kan också tänka sig att erbjuda analystjänster baserade på IoT-data.

Läs också: Norska Jackon väljer IFS Applications 10

Metoder som att använda digitala tvillingar gör det möjligt att öka fjärrdiagnostikens andel av servicetjänsterna. Man kan vänta med att skicka ut fälttekniker. Det för med sig både högre produktivitet och en potential för bättre precision.

Trend 2: Serviceföretag måste ändra kurs för rekrytering

Redan under 2018 har serviceföretag haft stora problem med att hitta och behålla kompetent personal. I Storbritannien anser man sig till exempel ha sådana problem på 71 procent av serviceföretagen. Det är likadant i många andra länder.

För att attrahera yngre förmågor måste företagen definiera om yrkesrollen för servicepersonal, samt se över rutiner för rekrytering och anställning. De behöver bli mer kreativa på en rad områden, som beskrivningar av jobben, kriterier för anställning (det håller inte att bara prioritera erfarenhet när det är brist på folk), samt anställningsvillkor och förmåner.

Läs också: Alltfler energiföretag väljer IFS

Kompetens måste prioriteras framför erfarenhet och den befintliga personalen måste utnyttjas bättre, till exempel genom användning av tekniklösningar. Exempel på de senare är AR-och AI-tillämpningar.

Trend 3: Nya nyckeltal kastar ljus över kundupplevelse

Det räcker inte längre att bara ha koll på kostnader. Kundupplevelse blir allt viktigare även inom serviceorganisationer. Nyckeltal av olika slag blir viktiga för att lyckas, men det krävs även förändringar av strategier.

I praktiken innebär det att nyckeltal för produktivitet och kostnader får mindre betydelse, till förmån för att mäta kundupplevelse. Och det gäller att mäta hela organisationen, och att inte bara bedöma till exempel fälttekniker för sig. Med gemensamma mål för en hel organisation blir samarbete mer naturligt, liksom bättre utnyttjande av synergieffekter, vilket leder till högre produktivitet.

Det är viktigt att dra fördel av den digitala transformation och identifiera de nya nyckeltal som blir möjliga. Och det är många som kommer att identifiera nya nyckeltal. Av IDCs rapport Worldwide Digital Transformation Predictions for 2019 framgår det att 95 procent av alla organisationer kommer att använda nya digitala nyckeltal 2023. Det handlar bland annat om att mäta innovation och anställdas upplevelser.

Mer om: IFS
Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Världspremiär för holografisk AI-mässvärd

På två mässor i Mölndal i mars används för första gången i världshistorien en holografisk mässvärd byggd på en artificiell intelligens.

Brand hos Rönnskärverken

Succé för årets VA Tour Sweden

Uppkopplad byggplats testas

Fyra parter har inlett ett samarbete kring digitalisering av byggplatser.

Armaturföreningen ångar på

Ånga är ett viktigt verktyg för många företag, men det kan vara svårt att ha all kunskap inhouse. Den som vill utbilda sig kan gå en kurs i Armaturföreningens regi.

Hydraulikdagar i Linköping

Nyhetsbrev

Svevia drar till fjälls

Arkiv

Vad händer här då?

LKAB har bemästrat rosten

Produktionen i LKAB:s pelletverk i Svappavaara är igång igen. Bolaget har fått bukt med rostangreppet.

Samarbete om utsläppsfritt järnvägsunderhåll

Elmia belönar utställare

Plus

Nytt beslutsstödssystem testas på tre företag

Det jobbas intensivt i sex europeiska länder för att få fram ett allomfattande beslutstödssystem som ska effektivisera produktionen och öka tillgängligheten.

Finsk jakt på supermaterial för turbinblad

Släpper nytt utbildningskoncept

IT-branschen lanserar manifest

Ledande representanter för svensk digitalisering samlas nu bakom ett manifest för att hantera kompetensbristen.

Plus

Konsten att hålla tätt

Kanske något oansenlig men oerhört viktig för att maskinerna ska fungera som de ska. Vi talar om tätningen. För att lära sig mer begav sig U&D till SKF:s anläggning i Landskrona.

De korsgranskar varandras anläggningar

Metsä Fiber och Ahlstrom-Munksjö har startat säkerhetssamarbete genom att granska varandras produktionsanläggningar.

Humor ska öka säkerheten

En kostnadsfri webbutbildning och checklista för alla som jobbar med högtrycksspolning erbjuds nu av Prevent som tar hjälp av humor för att skapa en säkrare arbetsmiljö.

Signalsystem byggs ut i norr

Lanserar tilläggstjänster kring mätnings- och inspektionsrapportering

Fjärde vinsten för Sweco

Webbinarie om digitalt verktyg

Sammanslagning ökar maskinutbudet

De vill lyfta 3D-printingen

Fortsatt samarbete mellan två energibolag

De brandsäkrar BillerudKorsnäs

Dags för Stora Infradagen

Företaget byter namn

Etablerar sig på Gotland

Infranord accepterar företagsbot

Hexagon köper mjukvaruföretag

De uppnår underhåll I världsklass

Föreläggande mot Ringhals

Ny mässa för VA och avfall

De förvärvar pumpföretaget

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar banbrytande arbiträr funktionsgenerator från Tektronix

RS Components tecknar ett franchiseavtal med CTS för distribution av elektroniska komponenter

RS Components presenterar kraftfulla motordrivkretsanalysatorer med flera funktioner från Fluke

RS Components presenterar ny version av baskortet Arduino Uno WiFi för IoT-projekt

RS Components presenterar vinnaren av DesignSparks designtävling "Summer of Sound"

Tryck din egen rörmärkning med nya Flo-Code Print!

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

RS Components meddelar att Microchips nya utvecklingskort med AVR®-mikrokontroller är tillgängliga

RS Components släpper information om Big Step Challenge på electronica 2018

RS Components erbjuder nu kalibrerade produkter

RS Components presenterar distributionsavtal för industriella produkter från Control Techniques

KmK Instrument på Smålands Industrimässa i Växjö 17-18 oktober 2018

RS Components lanserar system med IP67-klassade 1,80 mm kabel-till-kabel-kontakter från Molex

RS Components lanserar RS PRO-serie med vibrationsdämpande koaxialkontakter för RF/mikrovågor

RS Components lanserar det första industriella PLCnext-styrsystemet

RS Components erbjuder innovativ vakuumformare av skrivbordsmodell från uppstartsföretaget Mayku

BlueSYSTEM SIGMA Engineering Set - för snabb och noggrann mätning vid maskinuppriktning

RS Components fokuserar på innovation och inspiration på electronica 2018

RS Components lanserar podcasten History Makers

KmK Instrument på Smålands Industrimässa i Växjö 17-18 oktober 2018

RS Components utökar sortimentet med pneumatiska RS Pro-enheter

RS Components presenterar industriella videoskop för inspektion av utrustni...

RS Components presenterar tåliga kontaktdon för ett utbud av industriella t...

IoT-utvecklingssats från RS Components är klar att anslutas till avancerad ...

RS Components lagerför nu den senaste versionen av HARTING PushPull-kontakt...

Sänd till en kollega

0.154