23948sdkhjf

IFS: Serviceföretagen behöver omdanas

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Tre stora utmaningar väntar, enligt IFS, servicesektorn under 2019: att få ut maximalt värde av teknikinvesteringar, kompetenskrisen och kundupplevelsen.

Serviceföretag och serviceorganisationer, till exempel inom fältservice, måste bli mer kreativa, tycker Sarah Nicastro, ansvarig för affärsutveckling för servicesektorn på IFS. Det gäller till exempel nyckeltal för att bedöma framgång och hur data används.

Läs också: Här är IFS marknadsledare

Hon ser framför sig tre viktiga trender inom servicesektorn under 2019.

Trend 1: Data gör störst skillnad

Enligt analysföretaget IDC kommer det globalt att satsas drygt 15 biljoner kronor, på IoT-tjänster och -enheter redan 2020. Det kommer att innebära att formliga floder av nya data kommer att genereras.

Det blir en stor utmaning att lista ut hur dessa data ska användas på bästa sätt. Det finns helt klart möjligheter att förbättra serviceorganisationers verksamhet. Och det kommer helt säkert att gå att sälja data, både direkt till kunder som de genereras hos och till andra. Man kan också tänka sig att erbjuda analystjänster baserade på IoT-data.

Läs också: Blir field service partner till IFS

Metoder som att använda digitala tvillingar gör det möjligt att öka fjärrdiagnostikens andel av servicetjänsterna. Man kan vänta med att skicka ut fälttekniker. Det för med sig både högre produktivitet och en potential för bättre precision.

Trend 2: Serviceföretag måste ändra kurs för rekrytering

Redan under 2018 har serviceföretag haft stora problem med att hitta och behålla kompetent personal. I Storbritannien anser man sig till exempel ha sådana problem på 71 procent av serviceföretagen. Det är likadant i många andra länder.

För att attrahera yngre förmågor måste företagen definiera om yrkesrollen för servicepersonal, samt se över rutiner för rekrytering och anställning. De behöver bli mer kreativa på en rad områden, som beskrivningar av jobben, kriterier för anställning (det håller inte att bara prioritera erfarenhet när det är brist på folk), samt anställningsvillkor och förmåner.

Läs också: Norska Jackon väljer IFS Applications 10

Kompetens måste prioriteras framför erfarenhet och den befintliga personalen måste utnyttjas bättre, till exempel genom användning av tekniklösningar. Exempel på de senare är AR-och AI-tillämpningar.

Trend 3: Nya nyckeltal kastar ljus över kundupplevelse

Det räcker inte längre att bara ha koll på kostnader. Kundupplevelse blir allt viktigare även inom serviceorganisationer. Nyckeltal av olika slag blir viktiga för att lyckas, men det krävs även förändringar av strategier.

I praktiken innebär det att nyckeltal för produktivitet och kostnader får mindre betydelse, till förmån för att mäta kundupplevelse. Och det gäller att mäta hela organisationen, och att inte bara bedöma till exempel fälttekniker för sig. Med gemensamma mål för en hel organisation blir samarbete mer naturligt, liksom bättre utnyttjande av synergieffekter, vilket leder till högre produktivitet.

Det är viktigt att dra fördel av den digitala transformation och identifiera de nya nyckeltal som blir möjliga. Och det är många som kommer att identifiera nya nyckeltal. Av IDCs rapport Worldwide Digital Transformation Predictions for 2019 framgår det att 95 procent av alla organisationer kommer att använda nya digitala nyckeltal 2023. Det handlar bland annat om att mäta innovation och anställdas upplevelser.

Mer om: IFS
Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Trevlig sommar!

Är du stressad?

Svenskt Underhåll växer

En heldag om drönare

ONE Nordic vinner stororder

Preemraff utrymt efter svavelläcka

Under onsdagseftermiddagen utrymdes delar av Preemraff i Lysekil efter en svavelläcka.

Nyhetsbrev

Kinesisk cyberattack mot SKF

De svenska storföretagen SKF och Ericsson har utsatts för hackerattacker från Kina, rapporterar Reuters.

Arkiv

Renovering av elmotorer

Plus

3D-printade munstycken i kraftverk

Sedan våren 2018 har 3DVerkstan hjälpt kraftbolaget Statkraft med att utveckla en skräddarsydd och 3D-utskriven lösning som effektiviserar underhållet av företagets vattenkraftverk.

De stärker sin position

Presto Brandsäkerhet AB förvärvar

Presto Brandsäkerhet AB förvärvar Farligt Gods Gruppen i Sverige AB, med säte i Malmö.

Stor industribrand för andra gången

Plus

Tester pågår med nya bromsskivor

En ny typ av bromsskiva testas just nu på godsvagnar. Förhoppningen är längre livslängd, snabbare byten och därmed kortare stillestånd.

Säkrar värmen till Jönköping

För att kunna garantera fjärrvärme och varmvatten till sin växande befolkning investerar Jönköping i en stor ackumulatortank.

Två jätteventiler till ny testanläggning

Växer inom elektronikmarknaden

Testmiljö för 5G invigt

Plus

Kontroll av vägbanor med ny laserteknik

Från och med nästa år kan man säga att underhållet av statliga vägar går in i en ny fas. Då ska vägarna scannas med 3D-laser.

Ska säkra kompetensförsörjningen

Norskt-svenskt elkraftsamarbete

Dags för brounderhåll

Plus

Sensortestet öppnar ny värld

Det började med forskning om en sensor som skulle gjutas in i järnvägsräls och har nu vuxit till att bli en plattform som öppnar en hel värld av nya digitaliseringstjänster.

SKF förvärvar RecondOil Sweden

XMReality i polskt samarbete

Vinner upphandling för Sundsvall Elnät

Nomo förvärvar

Får uppdrag i Hammarstrand

Oljeutsläpp hos pappersbruket

Start-up inom AI växlar upp

Svenska industriföretag redo för 5G

Stor forskningskonferens i Norrköping

Pirtek drar på

Avtalar om cybersäkerhet

Digitalisering och nya material innebär utmaningar

Fallolycka vid UH-arbete

Se alla Företagens egna nyheter

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Plasmabehandling för bättre limresultat

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

G A Lindberg fyller 75 år

Vinn snygga jackor från ExxonMobil - Kom & tävla med oss på Borgeby Fältdagar

RS Components får distributionsrättigheter för passiva komponenter från Yageo

Tävla om snygga jackor från ExxonMobil på Borgeby Fältdagar & prata smörjmedel med våra experter!

Vad kan du om olika cyanoakrylat? Lär dig mer i vårt blogginlägg!

Kom och hälsa på oss på Borgeby Fältdagar 26-27 juni, monter E:32

Sverigepremiär för användning av ElaProof!

Kolla in vår nya video om hur Plasmabehandling kan hjälpa dig att limma svårlimmade plaster lättare!

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning till sprutor - t.ex. lim, smörjfett & silikon

RS Components lanserar en serie kompakta industriella kontaktdon för hög överföringshastighet

RS Components lanserar en ny serie DC-DC-omvandlarmoduler med hög effekttäthet

Skötsel av skärvätska under semesterstopp - så här undviker du onödiga driftstopp och problem!

RS Components presenterar ny och mycket prisvärd PoE-testare från Fluke Net...

RS Components lanserar USB- och AV-kablar från RS PRO

Foerster lanserar nya STATOGRAPH® CM redo för Industri 4.0

RS Components introducerar en IoT-utvecklingssats med Bluetooth® Low Energy...

RS Components lancerar Hartning kontaktdon med påmonterad anslutningskabel

Sänd till en kollega

0.158