23948sdkhjf

Fläktar kan bli självlärande med AI

Fördelarna med smarta kommunikationslösningar för fläktar är många, enligt ebm-papst. Företaget tror att fläktar snart blir självlärande med hjälp av artificiell intelligens.

Ett datacenter i Schweiz har investerat i EC-fläktar från ebm-papst, med vilka man kommunicerar via kommunikationsprotokollet MODBUS. EC-fläktarna ersatte äldre remdrivna fläktar i datacentrets kylaggregat, som i princip alltid gick på full kapacitet. Detta ledde till ett hårt slitage, hög energiförbrukning, krav på regelbundna kontroller och mycket underhållsarbete, med byte av reservdelar. Problemen och kostnaderna ledde till krav på en modernisering, och man ville samtidigt få bättre möjligheter att övervaka och styra fläktarna. Detta gör man i dag via MODBUS.

Till skillnad från en 0-10 V anslutning tillåter MODBUS även övervakning av fläktar. Hos datacentret skickar nu fläktarna både detaljerade driftdata och alarmmeddelanden till ett centralt styrsystem. Härifrån överförs sedan informationen till ett övergripande ledningssystem som ingår i ett större infrastruktursystem för datakommunikation i regionen.

Via ett användarvänligt gränssnitt kan behörig driftspersonal på dataskärmar både se enskilda värden för fläktarna, liksom för andra tekniska installationer, och även ställa in olika parametrar. Den detaljerade fläktinformation gör det också lättare att se om det uppstår tekniska problem som kräver att en tekniker skickas ut.

Underhållsarbetet kan därmed planeras mer effektivt och proaktivt så att serviceinsatser utförs vid rätt tillfälle. Ett exempel är att filterbyten bara sker när det verkligen finns ett behov av nya filter.
Ett annat exempel på en applikation där MODBUS ger stora möjligheter att optimera både fläktdriften och underhållsrutinerna är kylrum för livsmedel. Inom livsmedelsindustrins produktionsmiljöer är kraven på effektiv kylning höga, och därför ställs det också stora krav på att övervaka och styra kylfläktar.

Att det är enkelt att ansluta fläktar till varandra med hjälp av MODBUS blir allt viktigare, eftersom kraven ökar på att kunna fjärrövervaka applikationer med flera fläktar – exempelvis inom en lång rad olika industriella applikationer.
I många applikationer är det fullt tillräckligt med fläktstyrning via 10-V signal, men, enligt ebm-papst, finns det ett väldigt stort antal applikationer där utnyttjandet av MODBUS kan skapa stora mervärden och fördelar. Ändå är det så att möjligheterna inte alltid tas tillvara, utan lösningen blir en mer traditionell fläktstyrning. 
Björn Jonsson, marknadschef på ebm-papst i Sverige, tror att en anledning kan vara att det finns en osäkerhet om när och hur man ska utnyttja kommunikationsmöjligheterna. Kanske också att det finns en uppfattning om att det kan vara komplicerat att applikationsanpassa och åstadkomma en bra kommunikationslösning.

- Det är betydligt enklare än många tror att skapa ett nätverk med MODBUS och driftsätta en fläktlösning, menar han.

För att avgöra om MODBUS är något att satsa på bör installationsföretag, fastighetsägare, driftsansvariga på datacenter och andra anläggningar där effektiv fläktdrift är viktigt, se på en applikation förutsättningslöst ur ett både bredare och längre perspektiv, menar Björn Jonsson:

De bör ställa sig frågorna: ”Hur arbetar vi idag när det gäller energieffektivisering, drift och underhåll? Kan vi spara tid och pengar på att utnyttja smarta kommunikationsmöjligheter?”

- En förutsättningslös genomgång där installatörer, serviceföretag och kunder har en dialog tillsammans kan leda till en tydligare bild av vad som kan förbättras. Det finns säkert många exempel där man inte tar sig tid att modernisera även i sättet att kommunicera, utan man arbetar vidare efter samma rutiner som man gjort i många år, trots att man kanske borde investera i EC-fläktar som möjliggör smarta kommunikationslösningar.

Framtiden kommer att erbjuda ännu mer avancerade kommunikationslösningar än i dag, tror ebm-papst. Inom en relativt snar framtid kan vi ha självlärande fläktar och fläktlösningar med hjälp av artificiell intelligens, AI.

AI brukar definieras som ”en maskins förmåga att utföra kognitiva handlingar som vanligtvis förknippas med människor”. Från logiskt resonerande och inlärning till mer avancerade exempel, som problemlösning och till och med kreativitet.

Med AI kommer den insamlade informationen att kunna analyseras och bearbetas av programvaror och digital teknik som sedan ”tar beslut” om fläktarnas drift och anläggningens underhållsbehov.

AI har hög prioritet i ebm-papst arbete inom R & D.

- Det arbetas för fullt med att analysera och utvärdera hur AI kan integreras i delar av vårt produktprogram och därigenom komma till nytta för våra kunder. Ännu är det en bra bit kvar innan vi har tagit AI till skarpt läge, men en provanläggning är under uppbyggnad hos ebm-papst i Tyskland. Jag är övertygad om att AI inom några år kommer att bli mycket intressant för fläktbranschen och att ebm-papst kommer att gå i täten för mycket av det som kommer att ske inom AI-området, avslutar Björn Jonsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.019