23948sdkhjf

Lyckat 3-årstest av marin bottenfärg

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

En kopparfri bottenfärg, som i tre års tid har använts på ett tankfartyg, uppvisar fortfarande ett bra skydd mot marin påväxt.

Team Calypso är en kemikalie- och produkttanker med 46,067dwt, som ägs och drivs av rederiet Team Tankers International Ltd. Tankfartyget dockade vid Sembcorps-varvet i Singapore i november 2015 för planerat underhåll, bland annat ommålning för byte av bottenfärgsskydd.

Läs också: De räddar miljonvärden med kompositer

Det nya skyddet bestod av en kopparfri och självpolerande bottenfärg innehållande den aktiva substansen Selektope. Selektope kännetecknas av sin  förmåga att i mycket låga koncentrationer skapa ett flyktbeteende hos havstulpanlarven, vilket hindrar den från att fästa.

Under de senaste tre åren har fartyget seglat på handelsrutter som sträcker sig över stora delar av världshaven där ca 50 % av tiden tillbringats i varma zoner med vattentemperaturer på 25 grader Celsius och högre. Den typen av områden är ofta associerade med så kallade ”bio-fouling hot-spots” vilka kännetecknas av ett högt påväxttryck. Därtill har ett flertal perioder av längre ankringsintervall på 25 dagar eller mer förekommit.

En oberoende tredjepartsdataanalys verifierade att det ökade motståndet på skrov och propeller, på grund av marin påväxt, var ovanligt lågt jämfört med vad som förväntas för ett referensfartyg med liknande ålder, storlek och handelsmönster.

Det uppmätta värdet var ett totalt ökat motstånd på 12 % mot 30 % i genomsnitt för referensgruppen. Av det uppmätta motståndet beräknades bidraget från skrovet till 8 %, medan bidraget från propellern svarade för 4 %.

Läs också: En doldis på den globala marknaden

Den gradvisa ökningen av skrov- och propellermotståndet är 0,4 % per månad, jämfört med en förväntad ökning på mellan 0,5 % och 1,5 % per månad för referensgruppen. Dessutom genomfördes fysiska skrovinspektioner för att bedöma och verifiera de uppmätta resultaten. Inspektionen ägde rum i oktober månad och påvisade ett rent skrov, fritt från både hård och mjuk påväxt.

-Team Tankers fortsätter åtnjuta betydande bränslebesparingar som är förknippade med den Selektope-baserade skrovfärgen. Med tanke på fartygets längre ankringsperioder och utmanande handelsmönster bekräftar den oberoende dataanalysen, i kombination med skrovinspektionen, att Selektope ger ett mycket starkt skydd mot hård påväxt och indirekt bidrar till reducerad mjuk påväxt, säger I-Techs vd Philip Chaabane.

I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem, så kallade Antifouling coatings, minskar bränsle och underhållskostnaden.

Mer om: bottenfärg | I-Tech | ytskydd
Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Storsatsning på järnvägsunderhållet

Miljardförvärvet

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Rening för 360 miljoner

Vattenlösning för 50 miljoner

Nyhetsbrev

Kopplar aldrig ner

Arkiv

Förhöjd säkerhet

Samlad erfarenhet från tunnelsystemet

Årets Eldsjäl 2019

Broarnas bärighet förstärks

Häng med i de smarta elnätens utveckling

Underhållsarbete från ovan

Varnar för att industrin kan halka efter

Lämnar över ansvaret för hela IT-verksamheten

Fångar avtal på 30 miljoner

Bättre järnvägsunderhåll spås genom ägarbyte

Kritik mot kärnteknisk verksamhet

Flera anledningar bakom strömavbrott

Järnvägsarbetare avled efter olycka vid spårväxling 

Pumpföretag förvärvar dubbelt upp

Inlandsbanan testas för tunga transporter

Nordisk nätplanering för att nå klimatmålen

Brand i smältverk - oro för radioaktivt utsläpp

Lyfter underhåll till en ny nivå

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Viktig kulvert vittrar

Gör ny men anrik arena driftsäker 

Vinner drift- och underhållsuppdrag

Allvarligt IT-intrång – oklart vad som brustit 

Revisionstopp - en fick föras till sjukhus

Svevia rekryterar chef från NCC 

Elledningar inspekteras med helikopter 

Järnvägen saknar mekaniker och servicetekniker 

Ny virtuell underhållsassistent lanseras

Ofta strömavbrott efter avgrävda kablar 

Se alla Företagens egna nyheter

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka...

Avancerad mätteknik tar plats på Elmia Subcontractor

Sänd till en kollega

0.212