23948sdkhjf

Lyckat 3-årstest av marin bottenfärg

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

En kopparfri bottenfärg, som i tre års tid har använts på ett tankfartyg, uppvisar fortfarande ett bra skydd mot marin påväxt.

Team Calypso är en kemikalie- och produkttanker med 46,067dwt, som ägs och drivs av rederiet Team Tankers International Ltd. Tankfartyget dockade vid Sembcorps-varvet i Singapore i november 2015 för planerat underhåll, bland annat ommålning för byte av bottenfärgsskydd.

Läs också: Ytskydd för betong med lägre koldioxidutsläpp

Det nya skyddet bestod av en kopparfri och självpolerande bottenfärg innehållande den aktiva substansen Selektope. Selektope kännetecknas av sin  förmåga att i mycket låga koncentrationer skapa ett flyktbeteende hos havstulpanlarven, vilket hindrar den från att fästa.

Under de senaste tre åren har fartyget seglat på handelsrutter som sträcker sig över stora delar av världshaven där ca 50 % av tiden tillbringats i varma zoner med vattentemperaturer på 25 grader Celsius och högre. Den typen av områden är ofta associerade med så kallade ”bio-fouling hot-spots” vilka kännetecknas av ett högt påväxttryck. Därtill har ett flertal perioder av längre ankringsintervall på 25 dagar eller mer förekommit.

En oberoende tredjepartsdataanalys verifierade att det ökade motståndet på skrov och propeller, på grund av marin påväxt, var ovanligt lågt jämfört med vad som förväntas för ett referensfartyg med liknande ålder, storlek och handelsmönster.

Det uppmätta värdet var ett totalt ökat motstånd på 12 % mot 30 % i genomsnitt för referensgruppen. Av det uppmätta motståndet beräknades bidraget från skrovet till 8 %, medan bidraget från propellern svarade för 4 %.

Läs också: Vinner kontrakt inom ytbehandling

Den gradvisa ökningen av skrov- och propellermotståndet är 0,4 % per månad, jämfört med en förväntad ökning på mellan 0,5 % och 1,5 % per månad för referensgruppen. Dessutom genomfördes fysiska skrovinspektioner för att bedöma och verifiera de uppmätta resultaten. Inspektionen ägde rum i oktober månad och påvisade ett rent skrov, fritt från både hård och mjuk påväxt.

-Team Tankers fortsätter åtnjuta betydande bränslebesparingar som är förknippade med den Selektope-baserade skrovfärgen. Med tanke på fartygets längre ankringsperioder och utmanande handelsmönster bekräftar den oberoende dataanalysen, i kombination med skrovinspektionen, att Selektope ger ett mycket starkt skydd mot hård påväxt och indirekt bidrar till reducerad mjuk påväxt, säger I-Techs vd Philip Chaabane.

I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem, så kallade Antifouling coatings, minskar bränsle och underhållskostnaden.

Mer om: bottenfärg | I-Tech | ytskydd
Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lösning för säkrare Återvinningscentraler

Ny induktionsvärmare från SKF

De ska se till att Öresundstågen underhålls

Nya datum för VA-mässan

Saab förlänger support- och underhållsavtalet med försvarsmakten

Ohlssons - certifierade i kampen mot tungmetallerna

Nyhetsbrev

Pumpar som varnar med hjälp av ultraljud

Arkiv
Plus

Centralsmörjsystem sänker service- och underhållskostnaderna på sikt

One Nordic förvärvas

Hon kan bli ny LO-ordförande

Koll på väg- bro-och tunnelunderhållet i sommar

Ytskydd för betong med lägre koldioxidutsläpp

Underhåller på nya sätt

Flexiblare tågunderhåll med fjärrmanövrering

Så attackeras den uppkopplade industrin

1 miljard till järnvägs- och vägunderhåll i hela landet

Nytt färgsystem ska öka hållbarheten

Ska rädda 40-50 liv om året

Svensk Betongs nya ordförande är...

Nytt bolag för digitaliseringens möjligheter

Munkfors nya skärvätskerening har hjälpt produktionen

Får ramavtal med övergripande aktör på brittiska järnvägsnätet

Plus

På LKAB handlar underhåll om omtanke

Bravida förvärvar ventilationsföretag

Marksäkringsavtal för underhållsanläggning tecknat

SKF drar tillbaka permitteringar

Okontrollerat utsläpp från Ringhals

LFV tar över underhåll och drift

Hjälp att hitta grejerna

Tips i coronadagar – kalibrera

En inblick i B&Rs smarta fabrik

Förser pumpsystem för gruvindustrin med el dygnet runt

62 miljoner i bidrag till underhåll

Liqway vinner pris för sin rörledningslösning

HPE lanserar genombrott för 5Ganpassning

Strukton har tilldelats mer järnvägsunderhåll

Se alla Företagens egna nyheter

Lasersvetsning av plast

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Ny unik funktion i Sylvacs IoT-instrument

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Portabel hårdhetsprovning, webbinarie

Snabb överblick av betongkonstruktionens tryckhållfasthet

Webbinarie 3 inom portabel hårdhetsprovning

RS Components lanserar kapslingar med hög IP- och IK-klassni

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

Webbinar 2 inom portabel hårdhetsprovning

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

G A Lindberg stödjer Radiohjälpens insamling hos tradera

Vi stödjer Radiohjälpens insamling hos tradera

Lasersvetsning av plast

Webbinar steg 1: Portabel hårdhetsprovning på metall

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

Webbinar: Introduktion till form- och lägestoleranser

Kalibrering och service, tänk smart och proaktivt

RS erbjuder energisnålaste icke-flyktigt RAM-minne

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Sänd till en kollega

0.125