23948sdkhjf

Idus gav resultat direkt för Härjeåns Energi

I ett års tid har Härjeåns Energi AB:s pelletsfabrik använt Idus underhållssystem. De berättar här vad de tycker om det.

Härjeåns Energi i Sveg har 30 anställda. Man sköter en del av underhållet självt men beställer också en rätt mycket externa underhållstjänster. Behovet av externa tjänster kan variera från en till cirka 30 personer.

Energibolagets pelletsfabrik har nu använt Idus underhållssystem i ett år ungefär. Tidigare använde man ett affärssystem för att hantera sitt underhåll vilket, enligt underhållschef Magnus Sjöberg, var väldigt besvärligt för sällananvändare.

- Varje dag håller vi morgonmöte för att gå igenom status på våra anläggningar. Detta möte ligger sedan till grund för vilka arbetsorder som skapas och prioriteras i Idus. När den externa personalen kommer till oss loggar de in, får arbetsordernummer som de ska arbeta med, samt tillträde till de delar av anläggningen där arbetet ska utföras, berättar Magnus Sjöberg i ett nyhetsbrev från Idus.

Material och tid blir i och med detta korrekt konterat. På en stor skärm kan alla se vilka jobb som är påbörjade och utförs

- När de externa leverantörerna fakturerar oss för det utförda arbetet blir det väldigt enkelt att ha kontroll och avgöra att allt är korrekt, så att vi helt kan avsluta ett arbete.

Verksamheten pågår även på nätter och helger. Blir det ett fel på exempelvis en motor kan företaget direkt se om artikeln finns på hyllan.

- Innan vi installerade Idus hade vi 12 000 artiklar. Nu är vi nere på 7 000. Merparten finns upplagt med beställningspunkter och ledtider. Detta underlättar mycket eftersom det sällan blir nödläge på grund av att material saknas.

Efter bara ett år med Idus kan Härjeåns Energi se nyttig statistik och få svart på vitt hur en maskin egentligen beter sig, samt hur felfrekvensen ser ut.

- Därigenom kan vi lägga resurserna där det behövs och fokusera mindre på andra objekt

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078