23948sdkhjf

Han kom snabbt in i hetluften

27 år gammal, med endast tre års anställning bakom sig, och redan igång med ett gigantiskt och ansvarsfullt projekt. Men Isak Söderback trivs. Han gillar utmaningar.

Historien är inte ovanlig. Isak Söderback, som läste till systemvetare på Örebro universitet, gjorde sitt examensarbete ute på ett företag – och efter examen fick han fast jobb där.

Läs också: Öppnar kontor i Södertälje

Den rekryteringsvägen är han långt ifrån ensam om att ha varit med om. I hans fall är företaget Sigma Consulting AB, i Örebro.

-Jag kom in i grupperingen Asset By Sigma, där jag jobbar med asset management hos kunder som Trafikverket, BillerudKorsnäs, Ellevio, Västerbottens läns landsting och andra, berättar Isak Söderback.

Det är främst systemstöd han hjälper kunderna med. Gruppen han tillhör är experter på några av de stora underhållssystemen på marknaden, främst IBM:s Maximo och API PRO. Men han jobbar också med annat kring underhåll, som mobila lösningar och prediktivt underhåll, som kan vara helt frikopplat från kundens UH-system. Det kan handla om att kunden vill kunna se sina mätdata.

-Det är ett väldigt varierande jobb, konstaterar Isak Söderback.

 

Gigantiskt UH-projekt

Det dröjde inte länge på Sigma innan han blev involverad i ett gigantiskt underhållsprojekt på Trafikverket kallat GUS, Gemensamt Underhållsstöd. Det statliga verket vill applicera ett gemensamt underhållsarbete överallt i verksamheten och de vill ha mobila lösningar och visualisering med kartor. Användarna blir väldigt många.

-Inom så att säga ”Maximokretsen” är detta projekt jättestort. Det startade 2016 och ska vara klart först 2021, kanske senare än så. Det är många i världen som har ögonen på projektet – även IBM. Det är väldigt spännande.

Sigma blev leverantör i september 2017. De sex, sju som jobbade med projektet i början har nu vuxit till tio, elva man, så det är ett stort uppdrag för Sigma.

Får du användning av det du lärde dig på universitetet?

-Delvis. Maximo kände jag inte till innan jag gjorde examensarbetet på Sigma och några kunskaper om underhåll hade jag inte heller med mig från universitetet. Men jag har haft nytta av grunden jag fick på universitetet – det tekniska och det mjuka, alltså integrationen människa-teknik, med hjälp av systemstöd, svarar Isak Söderback.

 

Gillar utmaningar

Han fick också ett bra stöd från äldre, erfarna kolleger på Sigma. Han fokuserade mycket på att sätta sig in i hur Maximo fungerar. Men ganska tidigt blev han ändå utkastad på egen hand. Det var en utmaning, minns han.

Var det inte nervöst?

-Jo, lite nervöst var det ju i början, men jag gillar utmaningar och är väldigt ambitiös, så jag blev inte utsatt för den prövningen mot min vilja. De frågade hur jag är som person och jag har alltid varit tydlig med vad jag vill.

Efter några månader kände han sig varm i kläderna och kunde ta på sig egna uppdrag.

Hur togs du emot ute på företagen när kunderna såg hur ung du är?

-Relativt bra, tycker jag. På några ställen anar jag av en viss skepticism, när jag möter människor som är gamla i gamet, men jag tror jag har lyckats ganska bra med att bygga upp en tilltro till mig. Jag känner till mina begränsningar men ger ändå ett lugnt intryck.

Isak Söderback har också alltid Sigmateamet i ryggen. Det finns alltid någon att fråga om det behövs.

 

Kunderna är på banan

-Jag trivs väldigt bra på Sigma och har lärt mig väldigt mycket under de här tre åren. Men det finns mycket kvar att lära. Det märker jag när jag är ute hos kunderna.

Han har också märkt hur olika kunderna jobbar med sitt underhåll.

När han började talades det mycket om IoT, Industry 4.0 och smart underhåll. Men det var för tidigt för många företag. Nu märker han att företagen har tagit till sig digitaliseringen och är med på banan.

-Det är positivt. Det blir också en utmaning för oss på Sigma. Det gäller att vara innovativ och ligga steget före.

Det han gillar bäst med jobbet på Sigma är att han får jobba både med problemlösningar, som är något han brinner för, och ha mycket kundkontakter. Han tycker om att få sätta sig in i kundernas arbetsprocesser och se hur de ska kunna få det bästa beslutsstödet.

Christer Åkerlundh

VILL DU VARA MED I SERIEN?

När den äldre UH-generationen har jobbat sin sista arbetsdag är det inte lika många unga som tar vid. Kompetensbristen är ett problem. I serien ”Ung inom UH” pratar vi med unga som ändå har valt att satsa på underhåll. Hur har deras väg in i yrket sett ut? Vad väckte deras intresse? Vad tycker de om jobbet?

Artikeln är en del av vårt tema om Ung inom UH.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.187