23948sdkhjf

UH-system ett lyft för Bolidenföretag

Boliden Bergsöe använder numera Idus underhållssystem, vilket har blivit ett lyft för landskronaföretaget.

I ett nyhetsbrev från Idus AB berättar Per Bengtsson, underhållschef på Boliden Bergsöe i Landskrona, om vad det har betytt för företaget att börja använda Idus underhållssystem.

- Innan vi installerade Idus fanns inget stöd för underhåll, med undantag för en griffeltavla, berättar han.

När företaget skulle starta Idus ville de göra det så enkelt som möjligt för användarna, så man bestämde sig för att satsa på bildnavigering.

- Resultatet blev att vi fick in nästan alla fel. Väldigt lite faller mellan stolarna. Nu felanmäls allt.

Produktionen fortsätter såklart att ringa UH-avdelningen när det uppstår akuta problem, men i väntan på hjälpen skapar de en felanmälan i underhållssystemet.

- Allt anmäls nästan alltid på rätt objekt. Det visar att bildnavigeringen underlättar mycket för användarna. När produktionen märker att felen åtgärdas blir det en positiv snöbollseffekt. Alla ser nyttan med att rapportera in felen.

Utifrån felstatistiken kan planeringsavdelningen dra slutsatser för att förbättra det förebyggande underhållet. De kan exempelvis se vilka pumpar som har lägre eller högre felfrekvens.

- På våra morgonmöten går vi igenom och delar ut felanmälningar och arbetsordrar. Var tredje vecka har vi ett idusmöte där vi går igenom samtliga felanmälningar så att inget faller mellan stolarna. Avslutade jobb registreras av våra teamleaders. En gång i kvartalet går vi igenom alla arbetsordrar i systemet. Det tar lite längre tid, men det är effektivt.

Alla kan lämna förslag på förbättringsarbeten via underhållssystemet. Nästa steg blir troligtvis att lägga över underhållsintervaller på drifttid, säger Per Bengtsson.

- Det vore mycket spännande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078