23948sdkhjf

Broraset i Italien en viktig påminnelse

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Broraset i Italien är en viktig påminnelse om hur viktigt det är att kontrollera äldre betongkonstruktioner, menar Kiwa Inspecta Nuclear.

Den 14 augusti rasade Morandibron i italienska Genua. Minst 39 personer har konstaterats döda efter raset. Vad som fick den armerade betongbron från 1967 att kollapsa är fortfarande oklart.

En stor del av betongkonstruktionerna i Sverige är också byggda under sextio- och sjuttiotalet. Betong har en begränsad livslängd och kan över tid drabbas av förändringar i hållfastighet. Därför anser Kiwa Inspecta att det behöver utföras fler regelbundna kontroller av betongkonstruktioner i Sverige.

Läs också: En dokumentär väl värd att se

Företaget ser idag ett växande behov av underhåll och renoveringar av betongkonstruktioner som broar, fundament och industrifastigheter.

– Sprickor är vanligt, speciellt i äldre betongkonstruktioner. Men risken för ytterligare sprickbildning kan accelerera över tid om betongen utsätts för förändrade laster eller om miljön kring konstruktionen förändras. Fukt kan tränga in i sprickor, vilket kan leda vidare till korrosion på armeringen eller frostsprängning. Därför är det oerhört viktigt att proaktivt och regelbundet kontrollera äldre konstruktioner, säger Mikael Lorentzon, enhetschef på Kiwa Inspecta Nuclear.

Om armeringen börjar korrodera ökar den i volym. Det leder till spänningar i betongen, vilket i sin tur kan leda till att täckskiktet (betonglagret runt armeringen) spjälkas bort. När armeringen är frilagd ökar korrosionen ytterligare. Vid omfattande korrosionsskador kan armeringen till slut förlora sin bärförmåga – vilket kan leda till att betongkonstruktionen kollapsar.

Alla sprickor är inte lika allvarliga, förklarar Mikael Lorentzon. Beroende på bland annat sprickans utformning och miljön runt omkring kan många betongkonstruktioner fortsätta att användas i många år, trots sprickor. Men för att vara säker på betongens skick måste den kontrolleras regelbundet, i vissa fall tillsammans med mer fördjupade analyser.

Kiwa Inspecta har naturligtvis ett egenintresse av sådana inspektioner. De sysslar just med analys av betongkonstruktioner inom bland annat kärnkraftsindustrin, fastigheter, industri och infrastruktur.

– ­­Vi gjorde nyligen en utredning av en betongplatta till en lastanordning i en hamn. Där hanteras en typ av lera som används inom pappersindustrin. Kunden hade sett att betongplattan till lastanordningen hade spruckit och ville veta om det gick att fortsätta använda konstruktionen i dåvarande skick, eller om något behövde åtgärdas. Utredningen visade att kunden kunde fortsätta använda konstruktionen, men att man på sikt kommer behöva förbättra ytskiktet på den spruckna plattan.

I allmänhet är inspektioner värdeskapande, menar Mikael Lorentzon, genom att skador upptäcks i tid och att det då går att vidta åtgärder i tid. I andra fall får man en bekräftelse på att konstruktionen är säker och fungerar som den ska.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Storsatsning på järnvägsunderhållet

Miljardförvärvet

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Rening för 360 miljoner

Vattenlösning för 50 miljoner

Nyhetsbrev

Kopplar aldrig ner

Arkiv

Förhöjd säkerhet

Samlad erfarenhet från tunnelsystemet

Årets Eldsjäl 2019

Broarnas bärighet förstärks

Häng med i de smarta elnätens utveckling

Underhållsarbete från ovan

Varnar för att industrin kan halka efter

Lämnar över ansvaret för hela IT-verksamheten

Fångar avtal på 30 miljoner

Bättre järnvägsunderhåll spås genom ägarbyte

Kritik mot kärnteknisk verksamhet

Flera anledningar bakom strömavbrott

Järnvägsarbetare avled efter olycka vid spårväxling 

Pumpföretag förvärvar dubbelt upp

Inlandsbanan testas för tunga transporter

Nordisk nätplanering för att nå klimatmålen

Brand i smältverk - oro för radioaktivt utsläpp

Lyfter underhåll till en ny nivå

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Viktig kulvert vittrar

Gör ny men anrik arena driftsäker 

Vinner drift- och underhållsuppdrag

Allvarligt IT-intrång – oklart vad som brustit 

Revisionstopp - en fick föras till sjukhus

Svevia rekryterar chef från NCC 

Elledningar inspekteras med helikopter 

Järnvägen saknar mekaniker och servicetekniker 

Ny virtuell underhållsassistent lanseras

Ofta strömavbrott efter avgrävda kablar 

Se alla Företagens egna nyheter

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka...

Avancerad mätteknik tar plats på Elmia Subcontractor

Sänd till en kollega

0.146