23948sdkhjf

Storsatsning för att minska betong- och metallförstörelsen

Betong- och metallskador kostar svensk industri och infrastruktur uppskattningsvis 200 miljarder kronor om året. Det vill Riksorganisationen Svenskt Underhåll och YtskyddsAkademien ändra på.

Det finns otaliga exempel på betong- och metallkonstruktioner som förstörs i förfärande takt. En byggnadstyp som är mycket på tapeten just nu är parkeringsdäck. I Täby Centrum, exempelvis, finns ett garage vars in- och utfarter redan efter ett par år har blivit utslitna och måste göras om.

RISE CBI Betonginstitutet och Swerea Kimab har beräknat att betong- och metallskador årligen kostar svensk industri och infrastruktur cirka 200 miljarder kronor. För att ställa den siffran i relation till något kan vi ta statens budget.

200 miljarder motsvarar en femtedel av statens samlade utgiftsbudget för 2018.

- I stället för dessa oönskade utgifter hade man kunnat göra något vettigt förebyggande, säger Torsten Ekström, vd på Svenskt Underhåll.

Grundfrågan är: Hur gör man rätt från början?

Det är när man slarvar, kanske för att allt ska gå så snabbt, som problemen uppstår. Det är ett kortsiktigt tänkande, för det blir i regel mycket dyrare att åtgärda alla brister i efterhand.

- Det handlar inte bara om kostnader för själva arbetet utan det blir ju också driftstörningar och driftstopp. I Täby cenrtums fall blir det kunderna som uteblir för att det inte finns tillräckligt med  p-platser. Kommunala simhallar river man nu, i stället för att ha skött det ytskyddande underhållet enligt plan. Det är ett enormt resursslöseri och är inte hållbart i längden, fortsätter Torsten Ekström.

Svenskt Underhåll kommer därför att genomföra en serie informationsträffar tillsammans med YtskyddsAkademien som består av ett hundratal experter som var och en har minst 20 års erfarenhet inom sina gebit. Tillsammans ska de resa runt och berätta om både bra och dåliga case, varvat med information från leverantörsoberoende tekniker.

- Vi ska inte prata produktnamn, bara användbara teknologier som kan användas för att skydda betong- och metallytor, berättar Tommy Thörn från YtskyddsAkademien.

Turnéplanen blir: Borlänge den 18/4, Sundsvall 19/4, Luleå 24/4, Stockholm 15/5, Göteborg 17/5 och Malmö 30/5. En heldag på varje ställe om hur man bedömer tillstånd, renoverar, ytskyddar och förstärker på rätt sätt och så en frågestund på det. YtskyddsAkademiens representanter, som kommer att finnas på plats är en erfarenhetsbank som åhörarna kan vända sig till för råd och stöd.

Den som vill kan också prata närmare med olika leverantörer som följer med.

- Tanken är att vi ska behandla olika case - tre från industrin och tre från medlemmar i ytskyddsAkademien - vid varje tillfälle. Det ska bli spännande att höra hur olika industrier har löst dessa utmaningar som handlar om både hållbarhet, driftsäkerhet och ekonomi, säger Torsten Ekström.

Torsten Ekström och Tommy Thörn har myntat begreppet Ytskyddande underhåll, för att markera att ytskyddet är en viktig del av det samlade underhållet.

I höst följs de regionala informationsträffarna upp med ytskyddsutbildningar, två dagar om betong och två om metall.

- Informationsmötena och utbildningarna riktar sig både till beställare, utförare och konsulter, förklarar Tommy Thörn.

Både han och Torsten Ekström är jätteglada över att de har lyckats få till den här rikstäckande satsningen.

- Det är jätteviktigt för Svenskt Underhåll att komma ut och diskutera dessa viktiga frågor. Oavsett hur mycket ny teknik som än kommer i och med digitaliseringen så finns grundproblemet kvar: konstruktioner behöver skyddas mot ytskador. Det finns bara ett sätt att hantera detta och det är att jobba förebyggande. Jag tänker på hela processen, ända från upphandling och konstruktion till drift och underhåll över hela livstiden, säger Torsten Ekström.

Tommy Thörn uttrycker sin glädje så här:

- Jag har 30 år i branschen. Under hela denna tid har jag väntat på ett sådant här samarbete. Nu har även Svenskt Underhåll fått upp ögonen för  hur viktigt ytskydd verkligen är.

Text och foto: Christer Åkerlundh

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078