23948sdkhjf

Klimathotet mot infrastrukturen

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Under de kommande åren väntas Trafikverket satsa 1,5 miljarder kronor på att klimatanpassa de svenska vägarna.

– De viktigaste vägarna kommer att åtgärdas först, andra får vänta tills de översvämmas eller att det är dags för normalt underhåll, säger geotekniker Agne Gunnarsson på Trafikverket.

Klimatförändringarna väntas bland annat leda till höjda havsnivåer, ökade nederbördsmängder, kortare perioder med tjäle och mer extremt väder. Och därmed också växande påfrestningar på infrastrukturen. Ökat regnande till exempel, väntas göra att fler vägar spolas bort och brokonstruktioner skadas samtidigt som riskerna för ras, erosion och skred ökar.

Läs också: Storsatsning på järnvägsunderhållet

I sitt förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029 satsar Trafikverket cirka 1,5 miljarder kronor av bärighetsanslaget på att klimatanpassa vägsystemet.

Geotekniker Agne Gunnarsson arbetar bland annat med att identifiera geotekniska risker i vägnätet, det vill säga platser med ökad risk för översvämning, bortspolning, ras och skred.

– Blir det mer nederbörd, stiger nivåerna i vattendragen och då kommer många av dagens vägar att ligga för lågt. Västsverige är ett område där nederbörden väntas öka ganska rejält. Mellansverige är ett andra område som kan få problem.

När det gäller risken för vårfloder finns inget tydligt svar att ge annat än att det kan bli väldigt stora variationer.

– Snörika vintrar kan det bli stora vårfloder, framför allt när avsmältningsperioden är kort. Vid snabbt stigande temperaturer i kombination med mycket regnande kan det dessutom gå otroligt fort. En vår med mycket tö i kombination med frysgrader under nätterna, och hög avdunstning, lär det å andra sidan inte bli större problem än vad vi har idag. Det blir med andra ord omfattande svängningar.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bröderna prisades för underhållsuppfinning

Karlsnäsledningen räddade sommaren – men Kallingeborna drack förgiftat vatten i åratal

Rullningslagerkatalog på svenska

Så ska det bli enklare att starta företag

Flytande gas i Norrland

Stor brist på tågreparatörer

Nyhetsbrev

Ståthögas vd nominerad till årets entreprenör

Arkiv

Dolda kameran på LKAB

Fossilfritt stål kommer ut på marknaden

Får förnyat förtroende

Gruvdriften säkras

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Storsatsning på järnvägsunderhållet

Miljardförvärvet

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Rening för 360 miljoner

Vattenlösning för 50 miljoner

Kopplar aldrig ner

Förhöjd säkerhet

Samlad erfarenhet från tunnelsystemet

Årets Eldsjäl 2019

Broarnas bärighet förstärks

Häng med i de smarta elnätens utveckling

Underhållsarbete från ovan

Varnar för att industrin kan halka efter

Lämnar över ansvaret för hela IT-verksamheten

Fångar avtal på 30 miljoner

Bättre järnvägsunderhåll spås genom ägarbyte

Nordisk nätplanering för att nå klimatmålen

Lyfter underhåll till en ny nivå

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Viktig kulvert vittrar

Gör ny men anrik arena driftsäker 

Vinner drift- och underhållsuppdrag

Allvarligt IT-intrång – oklart vad som brustit 

Revisionstopp - en fick föras till sjukhus

Se alla Företagens egna nyheter

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 och 27 no

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produ...

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Sänd till en kollega

0.164