23948sdkhjf

Svenska experter i forskningsprojekt

EU har startat ett forskningsprojekt om framtidens järnväg. Svenska experter deltar i projektet.

”Shift2Rail” heter ett EU-projekt som ska ta ett helhetsgrepp om den europeiska järnvägens utveckling. EU satsar nio miljarder svenska kronor på projektet som ska pågå fram till 2020. 71 medlemsorganisationer deltar. Den svenska delen av projektet leds av Trafikverket.

-Shift2Rail kommer att bidra till att stärka svensk konkurrenskraft och utveckla det svenska järnvägssystemet. Med projektet säkerställer vi att järnvägsbranschen har den ompetens som behövs för att konkurrera på en internationell arena, säger Sam Berggren, projektledare för Shift2Rail på Trafikverket.

De svenska IT-konsulterna Learningwell deltar i projektet såsom experter på rfid-utveckling, systemutveckling och tester under projektåren.

– Vi och Trafikverket har ett långt förflutet, men det är lika roligt varje gång vi kopplas in på uppdrag av den här storleken, säger Thomas Slånmark, vd för Learningwell West i Karlstad.

Han fortsätter:

– Vår del handlar om att utveckla och automatisera framtidens transportterminaler genom exempelvis intelligenta kameror och rfid-läsare.

Det är idag svårt att veta exakt när godstågen kommer att anlända en godsterminal. Vagnar kan gå sönder under transporten, eller försenas av problem längs spåren. Genom att i varje ögonblick veta exakt var vagnarna är kan terminalerna optimera sina flöden utifrån det.

Sverige ska också bidra till att utveckla infrastruktur som är självreparerande med hjälp av nya material och ny teknik.

Rfid-tekniken används redan inom den svenska järnvägen. Trafikverket har runt 300 rfid-läsare i drift och många järnvägsoperatörer taggar sina vagnar. På så vis kan man se vad som inkommer till en terminal och i vilken ordning. Det rationaliserar och förenklar godshanteringen.

Shift2Rail fokuserar på forskning och innovation och vill snabba på införandet av nya och avancerade tekniklösningar, produkter och tjänster. Förhoppningen är halverade livscykelkostnader för järnvägstransporter (genom reducerade kostnader för utveckling, byggande, underhåll och drift, samt genom ökad energieffektivitet), fördubblad kapacitet i spåren och ökad tillförlitlighet och punktlighet.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.359