Nöjdare kunder och stärkt varumärke med AR

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Christer Bäcks föreläsning på Underhållsdagarna i Stockholm den 22-23 november handlade om Augmented Reality, AR.

AR, eller ”förstärkt verklighet” som tekniken heter på svenska, är en avancerad teknik för att visualisera komplicerad teknisk information eller support på distans på ett användarvänligt sätt. Nordic Machinery, där Christer Bäck är Customer Service Director, har använt sig av den tekniken.

Läs också: AR och VR blir snart vardagsmat

Nordic Machinery, i Kalmar, gör tuber som deras kunder sedan fyller med olika konsumentprodukter. Det kan vara tandkräm, kaviar, hudvårdsprodukter och annat.

- Vi vill hålla igång våra kunders maskiner så att de kan tjäna pengar. Maskinerna har många servoaxlar, så det är mycket som kan gå sönder. Vi har jobbat traditionellt med det - reaktivt. När det har blivit ett stopp någonstans har vi skickat en underhållstekniker. Vi började fundera på hur kunde sköta detta bättre.

Nordic Machinerys utmaning var att de har tusentals maskiner ute hos kunder över hela världen. De började därför snegla på ny teknologi och kom på så vis i kontakt med XMReality, som nischat in sig på Augmented Reality.

- Den tekniken var ju otroligt sexig för oss som gammalt ingenjörsföretag.

Läs också: Nytt samarbete för smartare arbete

 

Kunden ser handen

Plattform 5, som har militärt ursprung, kändes lite gammalmodig. Med plattform 6, som XMReality kommit med, är det ingen tvekan om att Nordic Machinery har hittat rätt väg.

Deras tekniker kan nu koppla upp sig med sin smartphone och kunden i en annan världsände gör samma sak. Kunden filmar säg manöverpanelen på tubmaskinen som krånglar, teknikern ser den vyn i sin telefon och kan med sin hand visa ”tryck på den knappen” eller ”vrid på det vredet”. Kunden ser då vad teknikerns hand gör på manöverpanelen.

Läs också: Stora Enso satsar på förstärkt verklighet

- Behöver man använd båda händerna fungerar det bättre med VR-glasögon, men man klarar sig långt med en padda eller smartphone.

Om kund och tekniker inte talar samma språk kan teknikern visa med sina fingrar hur många gånger kunden ska utföra en viss manöver eller på vilket värde ett vrede ska ställas in. Eller så kan ett verktyg visas upp. Möjligheterna till informationsöverföring är många. Nordic Machinery har 40 tekniker som nu kan jobba så.

- Med traditionell support via mejl eller telefon tog hjälpen längre tid och mycket kunde missuppfattas. Under tiden tappade kunden produktion. Varje minuts stillestånd kostar pengar.

 

Läs också: Minebea Intec väljer AR-plattform

Kan ta betalt

Ibland behöver ändå en underhållstekniker åka ut till kunden, men även då fyller Nordic Machinerys AR-support, som de har döpt till Norden On Call, en viktig funktion. Genom att teknikern kan be kunden filma rätt saker kan Nordic Machinery försäkra sig om att rätt medarbetare, med rätt kompetens och rätt utrustning, åker till kunden. Återigen sparar detta tid. Och tid är ju som sagt pengar.

- För oss har det här inneburit att vi har kunnat börja ta betalt för support. Vi tar betalt per minut. Men den största vinsten är att vi nu kan hjälpa varandra internt. Alla behöver inte kunna allt. Vi jämnar ut olikheter i kompetens. Och vi tjänar själva mycket tid. Våra kunder finns ofta ute i en djungel, långt från stora städer. Vi slipper dyra resekostnader. Och vi kan lättare utbilda både våra egna tekniker och kunderna. Men viktigast av allt är att vi får nöjda kunder. Det har stärkt vårt varumärke.

Det tog Nordic Machinery ett år att mogna i AR-tekniken, framförallt för serviceteknikerna vars första reaktion var ”Jaha, ryker mitt jobb nu?”. Teknikerna reste tidigare 250 dagar om året.

Läs också: Två spännande halvdagar om underhåll

- Teknikerna kan nu lägga sin arbetstid på annat, som förebyggande underhåll.

Vad vinner man med AR jämfört med att använda Skype? undrade en i publiken.

- Tydlighet. Möjligheten att peka är oerhört viktig eftersom våra tekniker inte alltid kan tala samma språk som kunderna, svarade Christer Bäck.

Christer Åkerlundh



Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mycket arbeten på järnvägsnätet

Under de kommande fyra veckorna blir det mycket arbeten på bland annat järnvägssträckorna Gävle–Sundsvall, Sundsvall–Ånge och Bräcke–Storlien.

O3 är igång igen

Gotlands elförsörjning granskas

Efter minst tolv strömavbrott i augusti-september granskar nu Energimarknadsmyndigheten elleveranserna till Gotland.

Nätverksguider för ökad digital säkerhet

Rockwell och Cisco har släppt nya nätverksguider som ska hjälpa företag att förverkliga drömmen om industriell IoT med gällande industrisäkerhetspraxis.

Hjälper Preem under underhållsstopp

Nyhetsbrev

Volvo Cars bilfabrik moderniseras

Schneider Electric ska uppgradera automationssystemet hos Volvo Cars bilfabrik i Olofström för att bland annat göra det lätt för driftteknikerna att kunna övervaka och styra processer och fastigheter från mobiler/surfplattor.

Arkiv

Säkrar framtida vattenförsörjning

Trollhättan Energi ska trygga framtidens vattenförsörjning genom att bygga ett nytt vattenverk med råvattenintag i Vänern.

3D Center ökar tillgängligheten för den additiva tillverkningsmetoden

Får topplacering i rapport

Tidigare i år utsågs ServiceNow till världens mest innovativa företag av Forbes. Nu får ServiceNow ännu en topplacering.

Rapsolja sänker utsläppen

Svenska kraftnät förstärker reserv

Företagsförvärv för ökat datadrivet beslutsstöd

Samarbete för smartare användande av elnätet

Underhållsstopp på Smurfit Kappa

Plus

Samarbete mot förfalskningar

Det kan orsaka trasiga maskiner som ger stillestånd i produktionen och därmed förlust av pengar. I värsta fall kan det även orsaka personskador. Det handlar om förfalskade produkter till exempel reservdelar till maskiner eller kullager.

Varvskoncern investerar i mätutrustning

”Det sämsta jag har sett!”

Gotlands elnät döms ut helt i en ny besiktning, skriver helagotland.se.

De skapar etikpanel för artificiell intelligens

Som första europeiska teknikbolag har SAP i dag presenterat riktlinjer för artificiell intelligens, AI, och inrättat en extern rådgivande panel för AI-etik.

Unik mötesplats för va-frågor

Den 13–14 mars 2019 äger den årliga nationella konferensen Vatten Avlopp Kretslopp rum på Hotel Tylösand.

Kullager sparar pengar åt djurfodertillverkare

Ytskydd
De erbjuder industrin slitskydd

AR och VR blir snart vardagsmat

Nytt samarbete för smartare arbete

Storsatsning på elnätet

AkzoNobel förlänger underhållsavtal

Får uppdrag av Stockholms läns landsting

Workshop om nyckeltal

Sverull ElektroDynamo väljer huvudleverantör av tätningar

Siemens i samarbete om tillståndsövervakning

Seminarium om stål

1

Jurist ska utreda järnvägsunderhållet

Tecknar ramavtal med Göteborg Energi

Siemens i affär värd en halv miljard

Nomo etablerar sig i Norge

Forskning ska göra infrastruktur-UH smartare

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar podcasten History Makers

KmK Instrument på Smålands Industrimässa i Växjö 17-18 oktober 2018

RS Components utökar sortimentet med pneumatiska RS Pro-enheter

RS Components presenterar industriella videoskop för inspektion av utrustning

RS Components presenterar tåliga kontaktdon för ett utbud av industriella tillämpningar

IoT-utvecklingssats från RS Components är klar att anslutas till avancerad molntjänstplattform

RS Components lagerför nu den senaste versionen av HARTING PushPull-kontaktdon för industriell miljö

RS Components presenterar branschens första IP54-klassade IIoT-utvecklingssats från HARTING

RS Components presenterar en ny serie med värmekameror för underhåll från Fluke

RS Components avtal med Zerynth förstärker partnerskapet och utökar DesignSparks IoT-kapacitet

RS Components presenterar nytt trådlöst tillbehör att använda med PELTOR-hörselskydd

RS Components blir Glenairs digitala distributionspartner

RS Components lanserar kontaktdonen MUO 2.5 från Molex för elektrisk utrustning och elsystem

RS Components lanserar en global designtävling för att ge upphov till en ny musikupplevelse

RS Components säljer datasäkerhetsprodukter för att hjälpa företag med GDPR-efterlevnad

RS Components lanserar en serie värmekameror och produkter för test och mätning från FLIR

Den nya appen DesignSpark Toolbox från RS Components är tillgänglig för iOS, Android och Windows

RS Components lanserar en liten RS Pro infraröd temperatursensor för industriell utrustning

Rätt matchning ger enastående lagarbete

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

RS Components utökar RS Pro-sortimentet av test- och mätinstrument

Nya logikmoduler konfigureras via användarvänligt webbgränssnitt

RS Components presenterar två nya serier med strömförsörjningar från RS Pro

RS Components tillkännager distributionsavtal med IDEC för tillgång till in...

RS Components lanserar DesignSpark Pmod-adapter för Raspberry Pi

Sänd till en kollega

0.637