23948sdkhjf

Åtgärder krävs för bättre tågtrafik

Inställda tåg och förseningar. Så har det sett ut för många pendeltågsresenärer i Stockholm den senaste veckan. Nu krävs bättringar av entreprenören.

Den 10 december infördes vintertidstabellen. Under den första veckan efter tabellbytet har pendeltågstrafiken drabbats av ideliga förseningar och inställda avgångar. I de flesta fallen beror det på problem med växlar och signaler, men även på att obehöriga tar sig in på spårområdet så att trafiken måste stoppas.

Dessutom finns det för få tågvagnar som kan köra i trafiken. Det har lett till att en del avgångar som ska köras med långa tåg stället körs med korta tåg – mitt i rusningstrafiken.

Det är MTR som kör pendeltågen på uppdrag av SL.

Den situation som resenärerna drabbades av under förra veckan var inte acceptabel. Tidigare har vi hållit inne 50 miljoner kronor i betalning till MTR eftersom de inte levererat den trafik vi beställt. Nu håller vi inne ytterligare 50 miljoner kronor och vi har också begärt att få ett möte med MTR:s huvudkontor i Hongkong, säger Carolina Ottosson, chef på Stockholms läns landstings trafikförvaltning.

Förvaltningen kräver att MTR vidtar en rad åtgärder:

  • Att öka resurserna till fordonsunderhåll och öka bemanningen i depåerna så att fler långa tåg kan köra i trafiken.
  • Att mer personal ska finnas på pendeltågsstationerna för att ge trafikinformation.
  • Att vid störningar stärka upp trafiken med bussar
  • Att prioritera tåg som stannar överallt framför snabbtåg.

 

Vid sidan av de kortsiktiga insatserna krävs mer långsiktiga åtgärder.

– Jag har i dag gett Trafikförvaltningen i uppdrag att värdera och utvärdera det nya pendeltågsupplägget, med målet att öka trafiken även på de stationer som fått minskat utbud i högtrafik, säger Kristoffer Tamsons (M), Trafiklandstingsråd.

Han fortsätter:

- 7 av 10 störningar under den senaste veckan är kopplade till infrastrukturen på järnvägen. Därför krävs också att Trafikverket och staten deltar som ansvariga för järnvägens drift och underhåll. Jag kommer på nytt tillskriva infrastrukturminister Tomas Eneroth med krav på ökade insatser på järnvägen i och runt Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109