23948sdkhjf

Företagsledningar prioriterar inte verksamhetsavbrott

Många företag saknar styrning och kontroll av den verksamhetskritiska infrastrukturen. Det visar en ny undersökning.

För tredje året i rad har Coromatic genomfört en undersökning om attityder och prioriteringar bland ansvariga för företags verksamhetskritiska infrastruktur, som exempelvis datakommunikation och kraftförsörjning.

Undersökningen visar att ett driftstopp i den verksamhetskritiska infrastrukturen har en mycket negativ inverkan på företagets möjlighet att fortsätta bedriva sin verksamhet - ändå saknar många styrning och kontroll av den verksamhetskritiska infrastrukturen. Trots digitaliseringens framfart syns ingen större förändring i beredskap jämfört med tidigare års undersökningar.

– Under det senaste året har vi sett otaliga exempel på företag vars hela verksamhet riskerats på grund av ett avbrott i infrastrukturen. Vi kan också se att antalet incidenter kopplade till detta ökar. Idag sker en incident med potential att skapa ett avbrott så ofta som var 20 minut, bara i Norden. Att företagsledare fortsätter att blunda för infrastrukturriskerna är mycket alarmerande för både företagen, deras anställda och intressenter, samt för samhället i stort, säger Göran Egnell, senior säkerhetsexpert och ansvarig för rådgivningstjänster på Coromatic.

I det digitaliserade samhället är tillgänglighet till kraftförsörjning och datakommunikation helt central. 48 procent av respondenterna angav att deras verksamhet endast skulle klara sig någon timme vid ett avbrott och fler än var tredje (36 procent) skulle få driftsproblem redan efter någon minuts avbrott. Och riskerna är stora, 77 procent angav att merparten eller hela företagets verksamhet skulle riskeras vid ett avbrott. Samtidigt som medvetenheten kring riskerna är hög hos de svarande understryker undersökningen återigen att styrning och kontroll av infrastrukturen brister.

50 procent av de svarande har under de senaste två åren inte genomfört en konsekvensanalys kring affärsriskerna kopplade till avbrott i den verksamhetskritiska infrastrukturen. Nästan lika många (42 procent) svarade att de under de senaste två åren drivit infrastrukturen utan krav på mätbara tjänstenivåer, så kallade SLA (Service Level Agreement).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078