23948sdkhjf

Fördelar med digitala reservdelar

Nyhetssajten 3dp.se skriver att finska VTT Technical Research Centre och Aalto-universitetet har gjort en studie om fördelarna med att digitalisera reservdelar.

Studien visar att en strategi för digitalisering av företagets reservdelar kan ge konkurrensmässiga fördelar. Ökad tillgänglighet, kostnadsbesparingar och möjligheten att skräddarsy komponenter för specifika behov är några av fördelarna.

Läs också: Brist på standarder för additiv tillverkning i metall

– Tillverkningsindustrin har nu alla möjligheter att effektivisera sin verksamhet genom att fokusera på reservdelar och utvecklingen av dessa. 3D-skrivartekniken har nått det stadiet att den i dag går att använda för högkvalitativ tillverkning, säger Sini Metsä-Kortelainen, projektledare på VTT, till 3dp.se.

Gamla delar, eller komponenter som sällan behövs, lämpar sig särskilt väl för digitalisering och 3D-utskrift, enligt studien. Forskarna menar att det inte är en hållbar lösning att lagerhålla denna typ av komponenter.

– Genom att digitalisera går det att frigöra kapital som kan användas bättre i verksamheten. En efterfrågebaserad tillverkning reducerar också miljöpåverkan eftersom det inte uppstår något restlager. En annan stor fördel är möjligheten att minimera nedtid i produktionsapparaten genom att man snabbare kan få fram reservdelar, säger Mika Salmi, projektledare, Aalto-universitetet, till 3dp.se.

Forskarna menar att majoriteten av dagens reservdelar är tillverkade med traditionell teknik och är därför inte alltid lämpade för 3D-utskrift. Här behövs till att börja med en digital inventering så att man vet vad som finns i lagret, och det behövs detaljinformation om varje komponent.

I framtiden kan forskarna tänka sig ännu fler fördelar med en digital reservdelshantering och -produktion. Då komponenter är digitala går det att kontinuerligt förbättra dem och/eller skräddarsy dem för olika behov. Man kan också sätta på sensorer på varje reservdel, för att övervaka komponenternas status och livslängd.

I dagsläget ser VTT att runt fem procent av alla reservdelar skulle kunna digitaliseras och skrivas ut, berättar 3dp.se.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125