23948sdkhjf

Järnvägsbranschen skriver upprop

Järnvägsbranschen har samlats i ett upprop där de kräver satsningar på utbildningar i tågteknik.

För att belysa behovet av fordonstekniker har branschen tillsammans skrivit till YH-myndigheten. Brevet sändes den 30 augusti.

Det råder brist på fordonstekniker och systemingenjörer som kan arbeta med planering och utförande av fordonsunderhåll, ombyggnad och tillverkning av fordonssystem, konstaterar undertecknarna. I en tid då flera hundra miljarder satsas på järnvägen i Sverige behövs utveckling, inte avveckling, av utbildningar, fortsätter de.

- Vi vill betona vikten av att utbildning inom spårfordonsteknik på gymnasie- eller YH-nivå stärks och utvecklas. Just nu finns det inte nog med utbildade fordonstekniker för att genomföra planerade investeringar i tåg och installationer eller för löpande underhåll och uppgraderingar, säger Peter Östman, verksamhetsledare för Järnvägsklustret och initiativtagare till uppropet.

Järnvägsklustret är en samarbetsorganisation med järnvägsteknikföretag baserade i Västmanland och Östra Mellansverige. Klustret bildades 2013 och är en ekonomisk förening med ca 30 medlemsföretag.

Trafiken med persontåg ökade med 56 procent mellan åren 2000 och 2016. Den nationella planen för transportsystemet omfattar 623 miljarder och satsningen på utbyggnad av järnvägen är tydlig, skriver undertecknarna. Enligt infrastrukturpropositionen ökar anslaget till drift och underhåll av järnvägen med 47 procent.

- Behoven av rätt kompetens är skriande och akut. Vi måste gemensamt göra något nu, och hoppas att myndigheter och kommuner kan bistå med rätt utbildningar tillsammans med branschen. Förutom fordonstekniker ser vi ett ökande behov av personer som både kan mekaniken och det digitala. Branschen utvecklas snabbt, och Sverige är i absoluta framkant i världen. Det vore en katastrof om vi missade möjligheterna till nationell utveckling och exportframgångar på grund av att utbildningarna saknas, menar Peter Östman.

Brevet är undertecknat av:

Peter Östman, verksamhetsledare för Järnvägsklustret, Pia Lagerlöf, generalsekreterare i Swedtrain, föreningen Sveriges Järnvägsindustrier, Björn Westerberg, VD för Branschföreningen Tågoperatörerna, Rolf Alm, ordförande i SWERIG, järnvägsindustrins exportorganisation, Per Olofsson, Swedish Rail Skill Forum och Hans-Inge Almgren, Nordic Infracenter i Nässjö.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078