23948sdkhjf

Mötesfria vägar slits snabbare

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar. VTI rekommenderar ökade tekniska krav.

Mötesfria vägar gör att säkerhetsnivåer liknande de på motorvägar kan åstadkommas till en mycket lägre kostnad än vid en ombyggnation till motorväg eller vägbana med dubbla körfält. En stor andel högtrafikerade vägar i Sverige har därför omvandlats till så kallade 2+1-vägar. Det har reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent.

Läs också: Koll på väg- bro-och tunnelunderhållet i sommar

En ny VTI-rapport visar att dessa vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar.

– Jämförelser har visat att utvecklingen av spårdjup ökade upp till 60 procent på de enfiliga sträckorna av mötesfria vägar. Det blir färre sidoförflyttningar av fordonen, vilket resulterar i slitage och att belastningen koncentreras till smala spår längs med vägsträckan, säger Terence McGarvey, forskningsingenjör på VTI.

Forskarna har kvantifierat omfattningen av problemet genom att jämföra olika datauppsättningar med vägytors karakteristiska egenskaper. Dessutom gjordes undersökningar av fordonens position på vägen.

Analysen bekräftade att fordonens begränsade utrymme att röra sig i sidled utgör en väsentlig del av problemet. På enfiliga sträckor av 2+1-vägar minskade sidoförflyttning med 24 procent bland lätta motorfordon och 19 procent bland tung trafik. Minskningen för 1+1-vägar är ännu större: 44 procent respektive 39 procent.

Läs också: 1 miljard till järnvägs- och vägunderhåll i hela landet

– Den accelererade nedbrytningen uppstår på grund av designen. För att minska nedbrytningen behövs en förbättrad design, till exempel breddade mitt- och sidovägrenar som ökar sidoförflyttning av fordon eller modifierade asfaltsblandningar som står emot deformation. Sådana åtgärder kräver dock större initiala investeringsinsatser, säger Terence McGarvey.

Faktorer som filbredd, kantbredd, total bredd mellan vägkanten och den centrala barriären hade alla en viss inverkan på fordonets position och sidoförflyttning.

En genomgång av tekniska krav visade att det kanske inte är lämpligt att använda ett existerande slitlager när man designar mötesfria vägar. Beroende på volymen av trafik kan det behövas ökade tekniska krav i omvandlingen från en traditionell väg till mötesfri väg. Användande av undermåliga existerande slitlager kan öka slitaget med 30 procent.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Huvuduppgiften är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter.

Den aktuella studien finansierades av Trafikverket.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya datum för VA-mässan

Saab förlänger support- och underhållsavtalet med försvarsmakten

Ohlssons - certifierade i kampen mot tungmetallerna

Pumpar som varnar med hjälp av ultraljud

Plus

Centralsmörjsystem sänker service- och underhållskostnaderna på sikt

One Nordic förvärvas

Nyhetsbrev

Hon kan bli ny LO-ordförande

Arkiv

Koll på väg- bro-och tunnelunderhållet i sommar

Ytskydd för betong med lägre koldioxidutsläpp

Underhåller på nya sätt

Flexiblare tågunderhåll med fjärrmanövrering

Så attackeras den uppkopplade industrin

1 miljard till järnvägs- och vägunderhåll i hela landet

Nytt färgsystem ska öka hållbarheten

Ska rädda 40-50 liv om året

Svensk Betongs nya ordförande är...

Nytt bolag för digitaliseringens möjligheter

Munkfors nya skärvätskerening har hjälpt produktionen

Får ramavtal med övergripande aktör på brittiska järnvägsnätet

Plus

På LKAB handlar underhåll om omtanke

Bravida förvärvar ventilationsföretag

Brännliden vindpark är driftsatt

Dammförstärkningar och fjärrstyrning gör kraftverket säkrare

Plus

Tågdepån som säkrar underhållet

Marksäkringsavtal för underhållsanläggning tecknat

SKF drar tillbaka permitteringar

Okontrollerat utsläpp från Ringhals

LFV tar över underhåll och drift

Hjälp att hitta grejerna

Tips i coronadagar – kalibrera

En inblick i B&Rs smarta fabrik

Förser pumpsystem för gruvindustrin med el dygnet runt

62 miljoner i bidrag till underhåll

Liqway vinner pris för sin rörledningslösning

HPE lanserar genombrott för 5Ganpassning

Strukton har tilldelats mer järnvägsunderhåll

Se alla Företagens egna nyheter

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Ny unik funktion i Sylvacs IoT-instrument

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Portabel hårdhetsprovning, webbinarie

Snabb överblick av betongkonstruktionens tryckhållfasthet

Webbinarie 3 inom portabel hårdhetsprovning

RS Components lanserar kapslingar med hög IP- och IK-klassni

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

Webbinar 2 inom portabel hårdhetsprovning

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

G A Lindberg stödjer Radiohjälpens insamling hos tradera

Vi stödjer Radiohjälpens insamling hos tradera

Lasersvetsning av plast

Webbinar steg 1: Portabel hårdhetsprovning på metall

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

Webbinar: Introduktion till form- och lägestoleranser

Kalibrering och service, tänk smart och proaktivt

RS erbjuder energisnålaste icke-flyktigt RAM-minne

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Kalibrering och service, tänk smart och proaktivt

Sänd till en kollega

0.156