23948sdkhjf

Mötesfria vägar slits snabbare

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar. VTI rekommenderar ökade tekniska krav.

Mötesfria vägar gör att säkerhetsnivåer liknande de på motorvägar kan åstadkommas till en mycket lägre kostnad än vid en ombyggnation till motorväg eller vägbana med dubbla körfält. En stor andel högtrafikerade vägar i Sverige har därför omvandlats till så kallade 2+1-vägar. Det har reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent.

Läs också: Markvärme på torg och hållplatser ger mindre underhåll

En ny VTI-rapport visar att dessa vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar.

– Jämförelser har visat att utvecklingen av spårdjup ökade upp till 60 procent på de enfiliga sträckorna av mötesfria vägar. Det blir färre sidoförflyttningar av fordonen, vilket resulterar i slitage och att belastningen koncentreras till smala spår längs med vägsträckan, säger Terence McGarvey, forskningsingenjör på VTI.

Forskarna har kvantifierat omfattningen av problemet genom att jämföra olika datauppsättningar med vägytors karakteristiska egenskaper. Dessutom gjordes undersökningar av fordonens position på vägen.

Analysen bekräftade att fordonens begränsade utrymme att röra sig i sidled utgör en väsentlig del av problemet. På enfiliga sträckor av 2+1-vägar minskade sidoförflyttning med 24 procent bland lätta motorfordon och 19 procent bland tung trafik. Minskningen för 1+1-vägar är ännu större: 44 procent respektive 39 procent.

Läs också: Prischans för hållbart vägunderhåll

– Den accelererade nedbrytningen uppstår på grund av designen. För att minska nedbrytningen behövs en förbättrad design, till exempel breddade mitt- och sidovägrenar som ökar sidoförflyttning av fordon eller modifierade asfaltsblandningar som står emot deformation. Sådana åtgärder kräver dock större initiala investeringsinsatser, säger Terence McGarvey.

Faktorer som filbredd, kantbredd, total bredd mellan vägkanten och den centrala barriären hade alla en viss inverkan på fordonets position och sidoförflyttning.

En genomgång av tekniska krav visade att det kanske inte är lämpligt att använda ett existerande slitlager när man designar mötesfria vägar. Beroende på volymen av trafik kan det behövas ökade tekniska krav i omvandlingen från en traditionell väg till mötesfri väg. Användande av undermåliga existerande slitlager kan öka slitaget med 30 procent.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Huvuduppgiften är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter.

Den aktuella studien finansierades av Trafikverket.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Storsatsning på järnvägsunderhållet

Miljardförvärvet

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Rening för 360 miljoner

Vattenlösning för 50 miljoner

Nyhetsbrev

Kopplar aldrig ner

Arkiv

Förhöjd säkerhet

Samlad erfarenhet från tunnelsystemet

Årets Eldsjäl 2019

Broarnas bärighet förstärks

Häng med i de smarta elnätens utveckling

Underhållsarbete från ovan

Varnar för att industrin kan halka efter

Lämnar över ansvaret för hela IT-verksamheten

Fångar avtal på 30 miljoner

Bättre järnvägsunderhåll spås genom ägarbyte

Kritik mot kärnteknisk verksamhet

Flera anledningar bakom strömavbrott

Järnvägsarbetare avled efter olycka vid spårväxling 

Pumpföretag förvärvar dubbelt upp

Inlandsbanan testas för tunga transporter

Nordisk nätplanering för att nå klimatmålen

Brand i smältverk - oro för radioaktivt utsläpp

Lyfter underhåll till en ny nivå

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Viktig kulvert vittrar

Gör ny men anrik arena driftsäker 

Vinner drift- och underhållsuppdrag

Allvarligt IT-intrång – oklart vad som brustit 

Revisionstopp - en fick föras till sjukhus

Svevia rekryterar chef från NCC 

Elledningar inspekteras med helikopter 

Järnvägen saknar mekaniker och servicetekniker 

Ny virtuell underhållsassistent lanseras

Ofta strömavbrott efter avgrävda kablar 

Se alla Företagens egna nyheter

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka...

Avancerad mätteknik tar plats på Elmia Subcontractor

Sänd till en kollega

0.141