Mötesfria vägar slits snabbare

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar. VTI rekommenderar ökade tekniska krav.

Mötesfria vägar gör att säkerhetsnivåer liknande de på motorvägar kan åstadkommas till en mycket lägre kostnad än vid en ombyggnation till motorväg eller vägbana med dubbla körfält. En stor andel högtrafikerade vägar i Sverige har därför omvandlats till så kallade 2+1-vägar. Det har reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent.

Läs också: Fortsätter ta hand om vägarna

En ny VTI-rapport visar att dessa vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar.

– Jämförelser har visat att utvecklingen av spårdjup ökade upp till 60 procent på de enfiliga sträckorna av mötesfria vägar. Det blir färre sidoförflyttningar av fordonen, vilket resulterar i slitage och att belastningen koncentreras till smala spår längs med vägsträckan, säger Terence McGarvey, forskningsingenjör på VTI.

Forskarna har kvantifierat omfattningen av problemet genom att jämföra olika datauppsättningar med vägytors karakteristiska egenskaper. Dessutom gjordes undersökningar av fordonens position på vägen.

Analysen bekräftade att fordonens begränsade utrymme att röra sig i sidled utgör en väsentlig del av problemet. På enfiliga sträckor av 2+1-vägar minskade sidoförflyttning med 24 procent bland lätta motorfordon och 19 procent bland tung trafik. Minskningen för 1+1-vägar är ännu större: 44 procent respektive 39 procent.

Läs också: Gör vägarna bättre i Västerbotten

– Den accelererade nedbrytningen uppstår på grund av designen. För att minska nedbrytningen behövs en förbättrad design, till exempel breddade mitt- och sidovägrenar som ökar sidoförflyttning av fordon eller modifierade asfaltsblandningar som står emot deformation. Sådana åtgärder kräver dock större initiala investeringsinsatser, säger Terence McGarvey.

Faktorer som filbredd, kantbredd, total bredd mellan vägkanten och den centrala barriären hade alla en viss inverkan på fordonets position och sidoförflyttning.

En genomgång av tekniska krav visade att det kanske inte är lämpligt att använda ett existerande slitlager när man designar mötesfria vägar. Beroende på volymen av trafik kan det behövas ökade tekniska krav i omvandlingen från en traditionell väg till mötesfri väg. Användande av undermåliga existerande slitlager kan öka slitaget med 30 procent.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Huvuduppgiften är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter.

Den aktuella studien finansierades av Trafikverket.



Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Robot i räddningspersonalens tjänst

En robot som kan se och navigera i rökfyllda utrymmen, upptäcka gasläckor och skissa kartor över platser den befinner sig på är resultatet av ett forskningsprojekt.

Utför UH-arbete på flygplatsen

Regeringssatsning på artificiell intelligens

Regeringen vill att Sverige ska ta en ledande roll i utvecklingen av artificiell intelligens och satsar 40 miljoner kronor på ett nytt AI-initiativ.

Trettio ton plagierade kullager förstörs

Lagerlösning sparar 130 000 euro

Nyhetsbrev

Underhållet av bron senareläggs

Arkiv

Banarbete på hårdtrafikerad sträcka

Trafikverket fortsätter att rusta upp Västra stambanan, en av Sveriges viktigaste och hårdast belastade järnvägar.

Samarbete för ökad digitalisering

Brand i transformator

Kommun-ja applåderas av SKB

Kommunfullmäktige i Oskarshamn har nu beslutat att ställa sig bakom Svensk Kärnbränslehanterings planer på att bygga en inkapslingsanläggning för använt kärnbränsle i kommunen

Partnerskap för att driva industriell innovation

Inviger nytt kontor i Helsingborg

De viktigaste gruvbolagen på plats

4000 rostiga järnbultar har ersatts

Nu har den sista rostiga järnbulten bytts ut på Vasaskeppet. Målet är att bevara skeppet i 1000 år.

Placerade dataservrar på havsbotten

Ansöker om tillstånd för permanent stängning

Uniper har ansökt om tillstånd av Elberedskapsmyndigheten om en permanent stängning av Öresundsverket i Malmö.

Automation och digitalisering innebär förändringar

Kugg- och lagerfel på flerstegsväxellåda

Långsiktigt underhållsavtal i Lund

Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. ska leverera sju spårvagnar till Lund, efter ett tilldelningsbeslut i kollektivtrafiknämnden. Affären omfattar även fordonens underhåll under tio år.

Alstom levererar ombordutrustning

Alstom har fått ett kontrakt från den norska järnvägsmyndigheten om att utrusta alla norska tåg med ombordutrustning för ERTMS-signalsystem, samt för underhåll av systemet i upp till 25 år.

Godkänt betyg för Ringhals strålsäkerhet

Extreme makeover för det gamla vattentornet

Efter många försök att laga och lappa det slitna vattentornet i Johanneberg fattades ett radikalt beslut: Riv hela fasaden!

Finländsk innovation halverar mängden spillolja

Bilfinger startade upp i Kemira

I fredags, den 1 juni, startade Bilfinger sitt nya underhållskontrakt med Kemira kemi AB i Helsingborg.

ÅF förvärvar Facilia

Fönsterrenoveringens dag idag

Sigma startar nytt tjänsteområde

Fortsätter ta hand om vägarna

Två säkrar upp elkraften i ställverk

De öppnar två nya filialer

Mötesplats för produktionsteknik

De flyttar till nya lokaler

Molnbaserad kontroll för oljejätte

Robot premiärvisas på Hannovermässan

Har öppet hus ihop med ABB och SKF

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar en serie värmekameror och produkter för test och mätning från FLIR

Den nya appen DesignSpark Toolbox från RS Components är tillgänglig för iOS, Android och Windows

RS Components lanserar en liten RS Pro infraröd temperatursensor för industriell utrustning

Rätt matchning ger enastående lagarbete

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

RS Components utökar RS Pro-sortimentet av test- och mätinstrument

Nya logikmoduler konfigureras via användarvänligt webbgränssnitt

RS Components presenterar två nya serier med strömförsörjningar från RS Pro

RS Components tillkännager distributionsavtal med IDEC för tillgång till industriella komponenter

RS Components lanserar DesignSpark Pmod-adapter för Raspberry Pi

RS Components utökar sortiment med pekskärmar för industriell automation

RS Components utökar sortimentet av kontaktdon och kablar i RS Pro-sortimentet

RS Components presenterar nya industriella läsare för RFID-taggar

Med lanseringen av DesignSpark Safety förenklar RS Components riskbedömning vid maskinutveckling

RS Components tar prisvärda värmekameror till nästa nivå med nya FLIR ONE® Pro

RS stöder uppstartsföretag som ger spädbarn och småbarn tillgång till bionisk protesteknik

RS Components presenterar innovativa Fluke-testare som mäter spänning utan testledningar

Den nya generationen mini-PLC:er från Barth är nu Arduino-kompatibla

RS Components utökar RS Pro-sortimentet med IP50- och IP65-klassade AC-växelriktare och tillbehör

RS Components tillhandahåller kompletta konfektionerade kablar från Molex

Sänd till en kollega

0.224