Mötesfria vägar slits snabbare

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar. VTI rekommenderar ökade tekniska krav.

Mötesfria vägar gör att säkerhetsnivåer liknande de på motorvägar kan åstadkommas till en mycket lägre kostnad än vid en ombyggnation till motorväg eller vägbana med dubbla körfält. En stor andel högtrafikerade vägar i Sverige har därför omvandlats till så kallade 2+1-vägar. Det har reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent.

Läs också: Får förtroendet att sköta gatunderhållet

En ny VTI-rapport visar att dessa vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar.

– Jämförelser har visat att utvecklingen av spårdjup ökade upp till 60 procent på de enfiliga sträckorna av mötesfria vägar. Det blir färre sidoförflyttningar av fordonen, vilket resulterar i slitage och att belastningen koncentreras till smala spår längs med vägsträckan, säger Terence McGarvey, forskningsingenjör på VTI.

Forskarna har kvantifierat omfattningen av problemet genom att jämföra olika datauppsättningar med vägytors karakteristiska egenskaper. Dessutom gjordes undersökningar av fordonens position på vägen.

Analysen bekräftade att fordonens begränsade utrymme att röra sig i sidled utgör en väsentlig del av problemet. På enfiliga sträckor av 2+1-vägar minskade sidoförflyttning med 24 procent bland lätta motorfordon och 19 procent bland tung trafik. Minskningen för 1+1-vägar är ännu större: 44 procent respektive 39 procent.

Läs också: Fortsätter ta hand om vägarna

– Den accelererade nedbrytningen uppstår på grund av designen. För att minska nedbrytningen behövs en förbättrad design, till exempel breddade mitt- och sidovägrenar som ökar sidoförflyttning av fordon eller modifierade asfaltsblandningar som står emot deformation. Sådana åtgärder kräver dock större initiala investeringsinsatser, säger Terence McGarvey.

Faktorer som filbredd, kantbredd, total bredd mellan vägkanten och den centrala barriären hade alla en viss inverkan på fordonets position och sidoförflyttning.

En genomgång av tekniska krav visade att det kanske inte är lämpligt att använda ett existerande slitlager när man designar mötesfria vägar. Beroende på volymen av trafik kan det behövas ökade tekniska krav i omvandlingen från en traditionell väg till mötesfri väg. Användande av undermåliga existerande slitlager kan öka slitaget med 30 procent.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Huvuduppgiften är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter.

Den aktuella studien finansierades av Trafikverket.



Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mycket arbeten på järnvägsnätet

Under de kommande fyra veckorna blir det mycket arbeten på bland annat järnvägssträckorna Gävle–Sundsvall, Sundsvall–Ånge och Bräcke–Storlien.

O3 är igång igen

Gotlands elförsörjning granskas

Efter minst tolv strömavbrott i augusti-september granskar nu Energimarknadsmyndigheten elleveranserna till Gotland.

Nätverksguider för ökad digital säkerhet

Rockwell och Cisco har släppt nya nätverksguider som ska hjälpa företag att förverkliga drömmen om industriell IoT med gällande industrisäkerhetspraxis.

Hjälper Preem under underhållsstopp

Nyhetsbrev

Volvo Cars bilfabrik moderniseras

Schneider Electric ska uppgradera automationssystemet hos Volvo Cars bilfabrik i Olofström för att bland annat göra det lätt för driftteknikerna att kunna övervaka och styra processer och fastigheter från mobiler/surfplattor.

Arkiv

Säkrar framtida vattenförsörjning

Trollhättan Energi ska trygga framtidens vattenförsörjning genom att bygga ett nytt vattenverk med råvattenintag i Vänern.

3D Center ökar tillgängligheten för den additiva tillverkningsmetoden

Får topplacering i rapport

Tidigare i år utsågs ServiceNow till världens mest innovativa företag av Forbes. Nu får ServiceNow ännu en topplacering.

Rapsolja sänker utsläppen

Svenska kraftnät förstärker reserv

Företagsförvärv för ökat datadrivet beslutsstöd

Samarbete för smartare användande av elnätet

Underhållsstopp på Smurfit Kappa

Plus

Samarbete mot förfalskningar

Det kan orsaka trasiga maskiner som ger stillestånd i produktionen och därmed förlust av pengar. I värsta fall kan det även orsaka personskador. Det handlar om förfalskade produkter till exempel reservdelar till maskiner eller kullager.

Varvskoncern investerar i mätutrustning

”Det sämsta jag har sett!”

Gotlands elnät döms ut helt i en ny besiktning, skriver helagotland.se.

De skapar etikpanel för artificiell intelligens

Som första europeiska teknikbolag har SAP i dag presenterat riktlinjer för artificiell intelligens, AI, och inrättat en extern rådgivande panel för AI-etik.

Unik mötesplats för va-frågor

Den 13–14 mars 2019 äger den årliga nationella konferensen Vatten Avlopp Kretslopp rum på Hotel Tylösand.

Kullager sparar pengar åt djurfodertillverkare

Ytskydd
De erbjuder industrin slitskydd

AR och VR blir snart vardagsmat

Nytt samarbete för smartare arbete

Storsatsning på elnätet

AkzoNobel förlänger underhållsavtal

Får uppdrag av Stockholms läns landsting

Workshop om nyckeltal

Sverull ElektroDynamo väljer huvudleverantör av tätningar

Siemens i samarbete om tillståndsövervakning

Seminarium om stål

1

Jurist ska utreda järnvägsunderhållet

Tecknar ramavtal med Göteborg Energi

Siemens i affär värd en halv miljard

Nomo etablerar sig i Norge

Forskning ska göra infrastruktur-UH smartare

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar podcasten History Makers

KmK Instrument på Smålands Industrimässa i Växjö 17-18 oktober 2018

RS Components utökar sortimentet med pneumatiska RS Pro-enheter

RS Components presenterar industriella videoskop för inspektion av utrustning

RS Components presenterar tåliga kontaktdon för ett utbud av industriella tillämpningar

IoT-utvecklingssats från RS Components är klar att anslutas till avancerad molntjänstplattform

RS Components lagerför nu den senaste versionen av HARTING PushPull-kontaktdon för industriell miljö

RS Components presenterar branschens första IP54-klassade IIoT-utvecklingssats från HARTING

RS Components presenterar en ny serie med värmekameror för underhåll från Fluke

RS Components avtal med Zerynth förstärker partnerskapet och utökar DesignSparks IoT-kapacitet

RS Components presenterar nytt trådlöst tillbehör att använda med PELTOR-hörselskydd

RS Components blir Glenairs digitala distributionspartner

RS Components lanserar kontaktdonen MUO 2.5 från Molex för elektrisk utrustning och elsystem

RS Components lanserar en global designtävling för att ge upphov till en ny musikupplevelse

RS Components säljer datasäkerhetsprodukter för att hjälpa företag med GDPR-efterlevnad

RS Components lanserar en serie värmekameror och produkter för test och mätning från FLIR

Den nya appen DesignSpark Toolbox från RS Components är tillgänglig för iOS, Android och Windows

RS Components lanserar en liten RS Pro infraröd temperatursensor för industriell utrustning

Rätt matchning ger enastående lagarbete

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

RS Components utökar RS Pro-sortimentet av test- och mätinstrument

Nya logikmoduler konfigureras via användarvänligt webbgränssnitt

RS Components presenterar två nya serier med strömförsörjningar från RS Pro

RS Components tillkännager distributionsavtal med IDEC för tillgång till in...

RS Components lanserar DesignSpark Pmod-adapter för Raspberry Pi

Sänd till en kollega

0.651