23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på UochD
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Testbana får nytt signalsystem

Under 2017 installerar Strukton Rail det EU-gemensamma signalsystemet ERTMS på en testbana mellan Katrineholm och Åby.

Det är på Trafikverkets uppdrag som systemets funktionalitet ska testas i verklig järnvägsmiljö, utan att påverka trafiken.


ERTMS är ett system som införts inom EU för att förenkla tågtransporter mellan länder och frigöra tid för tätare trafik. I Sverige används fortfarande det äldre ATC-systemet, men Trafikverket förbereder nu successivt för att installera ERTMS. År 2035 beräknas ERTMS vara installerat i sin helhet i Europa. Struktons arbeten går bland annat ut på att förbereda testbanans teknik för det nya systemet.


‒ Vi kommer att parallellutrusta banans ATC-signaler med de två olika ERTMS-systemen som ska testas. Vid banans ändpunkter installerar vi signalkodare som skickar information till ombordutrustningen på banans testtåg, om vilket av ERTMS-systemen tåget ska följa, berättar Eva Spove, platschef Strukton Rail.


Baliser, teknikhus, el- och telekopplingar, samt signalkopplingar mellan ny och redan existerande teknik är annan järnvägsutrustning som Strukton bygger ut testbanan med. Arbetet drar igång vecka 23 och ska vara klart i november 2017.


Strukton Rail är en helhetsleverantör av infrastrukturlösningar för järnväg. Bolaget ansvarar för drift och underhåll på flera av Trafikverkets banor och förser tunnelbanesystemet i Stockholm med service och felavhjälpning.





BREAKING
{{ article.headline }}
0.093