Samarbeta mer

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

”Är det svårt att göra U&D?”. Frågan fick jag av en vän för en tid sedan. Jag svarade både Ja och Nej. Vi tar nejet först.

Jag behöver bara sitta på ett möte på kontoret, så ligger det tio, ibland 20 mejl och väntar på mig. Det är nyhetsbrev, information om nya produkter, pressmeddelanden, inbjudningar till konferenser och mässor, med mera.

Jag pratar också i telefon med många företag, träffar företagsrepresentanter på mässor och konferenser och har även börjat besöka företag.

Så uppslag till artiklar och notiser trillar in hela tiden. Men det är något som saknas i all den information som väller över mig. Och nu kommer jag till Ja-svaret på min väns fråga – alltså varför det delvis är svårt att skriva U&D.

Det nästan all information har gemensamt är att de bara innehåller positiva saker.

Det är företag som har lyckats sälja in ett underhållssystem till en stor industri, ett bolag som köper ett annat och därmed når ut till fler kunder, någon som har fått agenturen på en utländsk produkt, det är samarbetsavtal, ny forskning, med mera.

Inte ens när jag pratar med företag berättar de om vilka underhållsrelaterade problem de brottas med. Ingenting om driftstopp eller hur svårt det är att orientera sig i djungeln av hjälpmedel. I sällsynta fall kan nyhetsbrev, som inte är megafoner för något särintresse, berätta om sådana saker.

Och när de jag har intervjuat får läsa mina texter innan publicering vill de ofta gärna ta bort meningar som antyder bekymmer, okunskap eller kanske villrådighet - trots att jag har talat om för dem att det bara är faktafel i min text som de ska rätta.

Under mina drygt 30 år som dagspressjournalist noterade jag samma sak: Företag berättar gärna om sina framgångar men sina problem och motgångar stänger de in i bombsäkra valv.

Det är lättare att få en öppenhjärtlig intervju med Säpo än att få en företagsledare att berätta om svårigheter och utmaningar.

Så, för att återgå till frågan från min vän: Det är svårt att hitta “case” att skriva om, såvida inte problemen redan har lösts på ett lyckosamt sätt för företaget.

Det är synd att företag inte är mer transparanta, att de är så ovilliga att initiera diskussioner om frågor som jag är övertygad om är gemensamma för dem alla.

Jag tror inte något företag kan lösa alla underhållsfrågor själv. Utmaningarna är så stora.

Företag borde börja samtala mer och hitta samarbetsformer. Det finns goda exempel, men de behöver bli fler.

Christer Åkerlundh

Mer om:


Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny superfabrik invigs

Tisdagen den 19 december invigs Lindbäcks nya, hypermoderna fabrik på Haraholmen i Piteå med bostadsminister Peter Eriksson som gäst.

Stora Infradagen 2018

Den 26 januari arrangerar Maskinentreprenörerna sitt årliga seminarium Stora Infradagen.

Tecknar serviceavtal för över 450 anläggningar

Ny härdkylning säkrar norra Europas största kraftstation

Han nomineras till ett pris

Första nomineringen till Årets Ytskyddare har nu kommit in. Det är en målarmästare.

Milstolpe nådd i avvecklingen av O2

Nyhetsbrev

Framgångsrikt test med frekvensomriktare på havsbotten

Den första fullskaliga prototypen av en frekvensomriktare under vatten har testats framgångsrikt i en skyddad hamn i Vasa i Finland.

Arkiv

Forskning om framtidens print-on-demand

Konkurs för mindre företag i metallindustrin

SSAB får 315 miljoner i ersättning

Grannkommuner ska samverka bättre i fibernätet

Linbana säkrad av SPM

Först med ny utbildning

De växer inom 3D-printing

Med en patenterad teknik går det Höganäsbaserade företaget i bräschen för additiv tillverkning, eller 3D-printing, av metallkomponenter.

Utdragna miljöprövningar försenar vägunderhåll

Långsamma miljöprövningar för bergtäkter kan vara negativa för såväl den regionala utvecklingen som för miljön i framför allt glesbygd. Det menar Skogforsk.

Nytt servicekoncept förutser problem

Företagsledningar prioriterar inte verksamhetsavbrott

IFS Applications 9 får 3100 nya användare

Oljetjänstföretaget Archer uppgraderar till IFS ”Applications 9 for Offshore Services” för att ge säker tillgång till information över hela försörjningskedjan.

GLASFAKTA i ny utgåva

Pilkington Floatglas AB har kommit ut med en ny uppdaterad utgåva av uppslagsverket Glasfakta.

En heldag om digital teknik inom UH

Bussarna laddas på 20 sekunder

De första elbussarna med världens snabbaste laddteknik från ABB går nu in i kommersiell drift.

Drönare kontrollerar skorstenar

SSAB har anlitat ett drönarföretag för att kontrollera stålkonstruktioner och skorstenar på anläggningen i Oxelösund.

Tecknar avtal med Zinkgruvan Mining

Explosionsfarliga områden – Ny utgåva ute

Nu har den nya utgåvan av SEK Handbok 427 om elinstallationer i explosionsfarliga områden släppts.

OKG väljer lokal leverantör

Plus

Krönika: Var tar resurserna vägen…

Plus

Krönika: Ledarskap i Underhåll - Effektivisering av Underhåll

De levererar till jättevindparken

Tre ska prisas

Digitala innovationer lönar sig

Askalon köper ventilverksamhet

O3 producerar igen efter kortstopp

Bro flyttades för UH-arbete

Väljer Digpro för ökad samverkan i fibernätet

De underhåller elanläggningar åt Ellevio

Konkurs för mindre komponentleverantör

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134