23948sdkhjf

Nytt UH-system till Bona

Bona AB är en känd och anrik tillverkare av olika produkter för behandling av golv. Företaget satsar nu på ett nytt underhållssystem, som inledningsvis kommer att implementeras vid produktionsenheten i Malmö.
Valet av nytt underhållssystem föll på Idus, bland annat tack vare de mobila applikationer som ingår i det systemet. Det berättar underhållsingenjören Peter Olsson.

- Vi hade tidigare ett underhållssystem som var pappersbaserat när det gällde både förebyggande och avhjälpande underhåll. Detta var både omständigt och tidskrävande och vi började leta efter ett system som skulle kunna spara både tid och kostnader. Hantering av felanmälningar och avrapportering tog en stor del av arbetstiden. Ibland kunde rapporteringen faktiskt ta längre tid än själva arbetet, något som ibland ledde till att arbeten utfördes utan avrapportering. Det gav oss en felaktig historik, konstaterar Olsson.

Till slut så hittade man Idus.

- Vi tyckte att mjukvaran var användarvänlig och vi gillade verkligen mobilappen som hanterar både förebyggande och avhjälpande underhåll. Vi hade också ett krav på systemet att det skulle kunna kommunicera med vårt dokumenthanteringssystem, och det uppfylldes av Idus, säger Peter Olsson och fortsätter:

- Grunden till vårt val var att mjukvaran är övergriplig och att vi själva kan bestämma vilka moduler som ska användas. Vi äger också vår egen databas. De personer hos oss som inte regelbundet tilldelas arbetsorder får via mail meddelande om att ett arbete ligger och väntar i underhållssystemet. Respektive person kan sedan utföra och återrapportera sina egna arbetsorder och allt kan dessutom göras via en användarvänlig mobilapp. Vi upplevde också att Idus lägger stor vikt vid att lyssna på sina kunder/användare för att kunna utveckla systemet kontinuerligt.

Nu ska systemet alltså implementeras i Bonas produktionsenhet i Malmö. Vad hoppas ni uppnå med hjälp av det nya underhållssystemet?

- Vi hoppas på en lättare och snabbare hantering av arbetsorder med hjälp av Idus app. Nu kan vi till exempel iställlet för att skriva en anmälan ta en bild som bifogas felanmälan. En bild säger ju ofta mer än tusen ord. I och med en enklare felanmälan och avrapportering kan vi få en bättre och mer tillförlitlig historik och uppföljning. Vi hoppas även på en minskad pappershantering i vårt dagliga arbete. Personalen kommer att bli mer mobil då avhjälpande och förebyggande arbetsorder till största del kommer att ligga just i mobilen, avslutar Peter Olsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093