Den nya lösningen innebär att smörjmedlet håller längre i drift. Med en ny konstruktion av tätningen för små tätade sfäriska rullager kan driftstemperaturen sänkas med så mycket som 20°C. Bakgrunden till det är att lagret alstrar en lägre tätningsfriktion och total lägre lagerfriktion. Friktion alstrar värme och värme påverkar smörjfettets livslängd. När driftstemperaturen går ner innebär det att lagerfettet håller längre och inte bryts ner lika snabbt. Resultatet blir en längre servicelivslängd för lagret som i många tillämpningar kan betraktas som engångssmord vilket sänker underhållskostnaderna. Minskningen av friktion i lagret innebär också en möjlighet att höja varvtalet utan att tätningsläppen skadas. För de flesta lager innebär det en fördubbling av det tidigare gränsvarvtalet.
I huvudsak bidrar tre konstruktionslösningar till tätningens förbättrade prestanda. 1: En ny utformning av tätningsspåret i ytterringen förankrar tätningen bättre. Detta ger bättre passform och underlättar montering. Spåret ger ett stadigt grepp om tätningen och minskar risken att den roterar i sitt spår.3: Slutligen har en ny tätningsläpp tagits fram, med optimerat kontakttryck som bidrar till att minska tätningens friktionsmoment med upp till 50 procent med bibehållen tätningsfunktion.