23948sdkhjf

Bättre järnvägsunderhåll tack vare Hedwig

Nu blir det lättare att kartlägga underhållsbehovet hos landets spårväxlar. Under Almedalsveckan lanserades den nya besiktningsvagnen Hedwig, som kontrollerar växlar med hjälp av laser och höghastighetsfilm.

Vagnen ingår i ett planeringssystem som ska göra järnvägsunderhållet mer effektivt och ekonomiskt. Bakom lanseringen står bolaget Strukton Rail.


En spårväxel innehåller flera komponenter som är känsliga för påfrestningar, och vart femte tågstopp på järnvägen startar med ett växelfel. Den nya mätvagnen Hedwig samlar in data om spårväxlars skick betydligt snabbare och med större noggrannhet än dagens manuella mätningar.


– Att mäta samtliga 250 växlar vid Stockholms central tar exempelvis sex timmar för Hedwig. Motsvarande manuella mätning skulle ta flera veckor. Tack vare Hedwig kan underhållsarbetet genomföras smartare, effektivare och säkrare, säger Otto Nilsson, chef för Innovationer och utveckling på Strukton Rail.


Den nya besiktningsvagnen mäter växlarnas skick med ett axeltryck på 11 ton, samma belastning som för ett vanligt tåg, vilket gör det möjligt att få fram uppgifter som stämmer exakt med verkligheten. För järnvägsanställda är besiktningsmetoden dessutom säkrare eftersom den innebär att ingen person behöver vistas i spåret.


Hedwig är det svenska namnet på ett besiktningsfordon som har utvecklats i Nederländerna och Italien, där det har använts i långsiktigt järnvägsunderhåll sedan många år. Med start i mitten av augusti kommer vagnen att lanseras genom en turné till flera orter i Sverige. Växlarna i Stockholms tunnelbana kommer att mätas av Hedwig under de sista veckorna i augusti.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094