Att förstå och använda ny teknik på ett effektivt sätt är avgörande på den konkurrensutsatta marknaden processindustrin verkar inom. INCODE fokuserar därför på introduktion av olika moderna tekniker i tre olika arbetssituationer. SICS Swedish ICT tillsammans med systerinstitutet Interactive Institute Swedish ICT kommer tillsammans med projektparterna att utveckla prototyper och tester i industriella produktionsmiljöer för tre områden: individ- och situationsanpassad informationsöverföring med hjälp av smart sounds, hur utbildning och förberedande arbete kan utformas individanpassat med hjälp av VR-teknik och gamification och fjärrservice med hjälp av AR-teknik.
Augmented reality (AR) är en blandning av verkliga och virtuella synintryck. Man förstärker verkligheten med exempelvis text och 3D-modeller. Med virtual reality (VR) är användaren däremot helt innesluten i en virtuell värld med hjälp av en display monterad på huvudet. Förstudier har redan gjorts och i projektet kommer man gå vidare med tester och implementering. Följande delar kommer ingå i projektet:
Verksamhet på distans/AR – tillgången till specialister är idag begränsad vilket innebär stora problem såväl för företag lokaliserade i glesbygd, som för företag med lokalt och/eller globalt utspridd verksamhet. I projektet kommer man att anpassa och utforma AR-teknik som ersättning och komplement till dyra serviceresor. Arbetet utgår från ett skarpt case med utrustning i USA och experter i Sverige.
Dynamisk information i operatörsmiljö/smart sounds – personal inom processindustrins operatörsmiljöer hanterar mycket information i sitt arbete. Informerande ljud i operatörsmiljöer är ofta dåligt utformade och oförsiktigt implementerade. Under projekttiden kommer lösningar för individ- och situations anpassad information för en större driftcentral utformas.
Förberedelse och utbildning inför driftomläggning/VR – en nyckelfråga för framgång i processindustrin är att arbeta med hög kvalitetssäkring, d.v.s. att arbetsmoment i produktion hanteras på samma sätt oavsett person. Ett nytt sätt att bemöta dessa frågor är att använda VR-teknik och gamification för bättre förberedelse och utbildning inför viktiga arbetsmoment. I projektet kommer VR-teknik användas och designas för effektivisering av förberedelserna inför en produktionsomläggning vid tillverkning av gipsskivor.
Projektet ingår i det strategiska innovationsprogrammet Processindustriell IT & Automation och i projektet samarbetar SICS Swedish ICT, Interactive Institute Swedish ICT, Gyproc, Smurfit Kappa Kraftliner, ABB Facts, ABB Corporate Research, Mälarenergi, XMReality, IFS, Ifa produktionsutveckling och Automation Region.