23948sdkhjf

Svaga länkar identifieras på Malmbanan

Ny forskning från Luleå Tekniska Universitet visar på hur fokus på problemområden och ett systematiskt planerat underhåll öppnar möjligheter för ökad nyttjandegrad på järnvägen.

Det är Stephen Famurewa vid institutionen för Drift och Underhållsteknik som i sin doktorsavhandling studerat Malmbanan, den svenska järnväg som trafikeras av de tyngsta tågen. Han har tagit fram ett tillvägagångssätt för att förbättra kapaciteten och göra det möjligt för fler tåg att trafikera järnvägen.


- Jag har egentligen tittat på hur problemet kan lösas genom ett väl planerat underhåll, säger han på universitets hemsida, där det också framgår att han i första ledet presenterar en metod för att identifiera banans svaga länkar. Genom en analys av tillståndet på banans alla delar och hur det genom åren förändrats, har svaga länkar med hög felfrekvens och som därmed bidrar till förseningar identifierats. De utvalda delarna har sedan studerats utifrån ett holistiskt perspektiv där man sett över underhållsbehoven och schemalagt dessa utifrån hela banans behov och tillstånd istället för att bara titta på varje del för sig. Detta kallar man systematiskt planerat underhåll.


Avhandlingen har tagits fram i samarbete med Trafikverket och utmynnat i ett ramverk med tillvägagångssätt för att hitta svaga länkar och skapa underhållslösningar och schemaläggningar för att skapa bättre kvalitet och frigöra mer tid för fler tåg på järnvägarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062