23948sdkhjf

Vidareutvecklat linhjul minimerar underhållsbehov

När ett av de ständigt krånglande linhjulen på pappersmaskinen lossnade och nästan träffade en förbipasserande person var måttet rågat och något måste göras. Utvecklingen som sedan skedde ledde fram till en riktig succéprodukt.
Händelsen i ingressen inträffade för tiotalet år sedan på Stora Enso Kvarnsvedens maskin PM 11. Lars Alm på underhåll berättar:

- Linhjulen i en pappersmaskin är ju till för att dra fram spetsen på papperet i torkpartiet när man startar pappersmaskinen. De krånglade ständigt och krävde mycket underhåll, sannolikt på grund av att de dels snurrar ganska fort, dels jobbar i en krävande miljö. I torkpartiet är det ca 70 till 80 grader varmt och väldigt fuktigt. Vid varje stopp var vi tvungna att gå över hjulen i maskinen och känna vilket glapp de hade och om de roterade fritt, trögt eller i värsta fall inte alls. Några hjul behövde alltid bytas vid stoppen. Utöver detta fanns säkerhetsrisken att hjulen skulle falla ner, med risk för personskador.

Efter tillbudet när en person nästan träffades av ett fallande linhjul kontaktade man leverantören SKF. Där har vi haft kontakt med René van den Heuvel, som var med och tog fram en ersättningslösning.

- I den nya konstruktionen vi tog fram så ändrades principen för lagringen av hjulen. Tidigare fanns en fast axel, men i den nya lösningen blev det istället en roterande axel. Den försågs också med ett speciellt säkerhetslåsningssystem som eliminerade risken för att hjulen skulle lossna och orsaka skador

.

Linhjulsenhet monterad i pappersmaskin. Personen på bilden heter Linda Widbro och var då bilden togs produktansvarig i Sverige för lager och lagerenheter vid SKF.

Att den nya lösningen fungerade bra bekräftas av Lars Alm.

- Vi satte in några enstaka hjul av den nya sorten och de fick sedan göra tjänst under en testperiod. Sedan var SKF här och gjorde en hel del kontroller och sedan satte vi in fler sådana här hjul. Den nya typen visade sig klara kraven bra och de har inte krävt något annat än ”normalt underhåll”. Inget hjul har gått tills det rasat än så länge, konstaterar Lars Alm och fortsätter:

- Den maskin där hjulen från början monterades, PM 11, är numera stoppad. Även om det var en relativt ny maskin, så försvann efterfrågan på den typen av papper i stort sett. Men, vi har fortsatt sätta in de här hjulen på våra övriga maskiner, PM 8 och PM 10.

Det har nu gått nästan tio år sedan lösningen togs fram. Vi frågar René van den Heuvel om produkten ser likadan ut idag, eller om den vidareutvecklats.

- Ursprungsversionen togs ju fram för att kunna använda samma hjul som tidigare. En konsekvens av det blev att lösningen innehöll ganska många delar och att den därmed blev en relativt dyr produkt. Så för fem år sedan kom vi på idén att utgå från en hjullagerenhet när en ny konstruktion skulle tas fram. En sådan enhet skyddar själva lagren bättre och den färdiga lösningen skulle innehålla betydligt färre delar. Dessutom så tillverkar SKF sådana här hjullagerenheter i stora kvantiteter, så priset blev bra och kostnaden för den färdiga produkten minskade, säger han.

Linhjulsenheterna är alltså i det närmaste underhållsfria.

- Efter installation behöver man i princip bara rikta upp dem efter linorna. Men sedan kan deras livslängd variera, beroende på dels diametern på hjulen, som kan variera mellan 108 till 400 mm, dels hastigheten som pappersmaskinen körs med, säger René van den Heuvel och fortsätter avslutningsvis:

Linhjulsenheterna finns tillgängliga med olika profiler. De kräver ingen omkonstruktion av pappersmaskinen eller dess nuvarande linhjulsinfästningar.

Peter Olofsson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062