23948sdkhjf

En sluten cirkel…

Ni som har för vana att läsa denna spalt vet att jag när ett ganska stort bilintresse. Med bilintresse faller det sig nog för de flesta naturligt att också vara, mer eller mindre intresserade av fordonsrelaterad smörjteknik och dito smörjmedel.

Första egentliga anledningen att fundera på det här med fordonssmörjning kom med mopeden, en Zündapp KS 50 -79 (ni vet den med lättmetallfälgar och fyrkantig strålkastare) och då handlade det förstås om tvåtaktsolja som blandades i bensinen. Efter många tips från olika ”experter” och tester av diverse fabrikat och blandningsförhållanden (det räcker bra med 2 % inblandning minns jag) fick jag till sist ett ovärdeligt tips. Det gick ut på att börja tanka på stadens enda mack som fortfarande hade en pump som blandade i olja direkt och med det förhållande som kunden själv ställde in. Avsevärt enklare att hantera än separat oljeflaskor….

Några år senare var det ett antal äldre Volvobilar som skulle hållas igång, alla med det gemensamt att det handlade om B18-motorn. Den har ju rykte om sig att vara i det närmaste outslitlig och enligt myten går den i princip att köra utan olja men fungerar ändå. Den lätta gick jag förstås inte på, men däremot kostade jag i oförstånd på dessa ”spisar” väsentligt dyrare och mer avancerade oljor än vad denna konstruktion egentligt krävde. Efter att ha insett detta föll valet istället på mackens lågprisalternativ som visade sig fungera väl så bra.

Det finns en gemensam nämnare i de båda exemplen ovan och den är: macken. Det var dit man åkte i början av 80-talet för att införskaffa inte bara motorolja, utan även en hel massa andra bilrelaterade produkter. Dessa är på dagens mackar satta på undantag, i den mån de överhuvudtaget saluförs. Finns det en hylla med oljor är den gömd i ett hörn bakom godis- och livsmedelshyllorna, eller rent av en fullfjädrad restaurangverksamhet.

Det senaste tillskottet till mackarnas produktsortiment är diverse läkemedel och det innebär faktiskt på sätt och vis att en cirkel sluts. År 1888, i augusti närmare bestämt, gjordes nämligen världens första längre bilresa. Bilen ifråga var uppfunnen av Carl Benz, men han var inte med på den tio mil långa resan. Det var istället hans fru Bertha Benz som Carl ovetandes tillsammans med parets söner gav sig iväg från Mannheim till Pforzheim och på så vis blev historisk. Vad har då detta att göra med att mackar säljer mediciner? Jo, Bertha var ju tvungen att då och då under resan fylla på drivmedel. Carl Benz bil gick i princip på ett bränsle som motsvarar det vi idag kallar lacknafta och var köpte man det 1888? Jo, på apoteken. Världens första tankställe var apoteket i Wiesloch så att man på dagens mackar har lättare att hitta huvudvärkstabletter än 5w-50-olja är kanske inte en så oväntad utveckling när allt kommer omkring?
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079