SJ 2000 (tidigare X 2000) är unikt anpassat till den svenska järnvägen. Korglutning och mjuka boggier gör att tåget är mycket bekvämt på de oftast kurviga svenska järnvägsspåren.
Den beslutade moderniseringen är omfattande:
- I teknikdelen kommer vi att byta både hjärna och hjärta i tågen, det vill säga styrsystem och drivsystem. Vi kommer även att satsa stora summor på komfortdelen, anpassa efter de krav kunderna i dag har på ett modernt tåg.
- Det rör sig om en av de största SJ-satsningarna i modern tid och för våra kunder innebär det i praktiken ett helt nytt tåg, säger Crister Fritzson, SJs VD.
SJ kommer nu att gå in i en förhandlingsfas med leverantörer om den omfattande upprustningen. Tidsplanen är att de 36 tågsätten ska moderniseras under perioden 2016 till 2019 för att sättas i trafik successivt som de blir klara.
Moderniseringen av SJ 2000 innebär inte att SJ skrinlägger planerna på ett nytt höghastighetståg.
- Vi fortsätter se över hela vår tågflotta utifrån våra kunders önskemål. I SJs planer finns också en framtida satsning på höghastighetståg, säger Crister Fritzson.