I över 20 år har Västtrafiks spårvagnsflotta av typ M32 varit i drift och har en årlig driftsträcka på cirka 60 000 kilometer. I samband med underhåll upptäcktes sprickor i övre hörn av dörröppning på ett flertal av fordonen. Bolaget Dekra fick i uppdrag att undersöka varför dessa sprickbildningar hade skapats.
Via analys av mätdata från fordonsmä...
Sprickor i spårvagnar ledde till regelbundet reparationsprogram
Sprickor upptäcktes i Västtrafiks spårvagnar efter rutinunderhåll. Den bakomliggande orsaken visade sig vara cyklisk torsion – ett problem som nu åtgärdas genom ett nytt underhållsprogram som ska säkra drift i många år framöver.
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration