23948sdkhjf

UDI-workshop: Från reaktivt till prediktivt underhåll

Det surrades ordentligt under Nexer Groups workshop om hur man går från reaktivt till prediktivt underhåll. Camilla Schmidt ledde workshopen.

Enligt Camilla Schmidt så kan underhållsarbetet utföras på fyra olika nivåer – från reaktivt upp till prediktivt underhåll.

Steg 1: Reaktivt underhåll

Steg 2: Frekvensbaserat underhåll

Steg 3: Tillståndsbaserat underhåll

Steg 4: Prediktivt underhåll

Vad som är intressant är att underhållet kan utföras på alla nivåer samtidigt eller så olika delar av underhållet ske på olika nivåer. Vissa delar av underhållet kräver enbart reaktivt underhåll medan annat underhåll kräver prediktivt underhåll.

Men vad behövs för att komma igång med prediktivt underhåll?

 Nexer Group sammanfattar det i olika punkter.

  • En färdplan – bra förstudie
  • Plan för anläggningsregister
  • Arbetssätt för olika roller – Digitaliseringen ska hjälpa inte stjälpa
  • Vilka resultat vill man uppnå
  • Digitala sensorer/mätare – Börja litet och följa upp
  • Vilket underhåll ska triggas av olika värden/utslag

Nexer Groups workshop

Camilla som håller i workshopen sammanfattar det:

– Digitaliseringen ska aldrig var en börda, den ska hjälpa verksamheten.

De närvarande på workshopen får diskutera olika frågeställningar kring underhållslandskapet. Kommentarer som framkommer:

’’Vi jobbar på alla trappsteg. Viss utrustning ingen anledning annat än lägsta nivån, annan högre’’

’’Jag skulle säga att vi arbetar på steg 1, 2 och 3. Det är olika dag till dag. Vi har en grupp på företaget som arbetar med att digitalisera underhållet.’’

’’Jag tror att det gäller att framföra att det är en utökad arbetsinsats just nu men det kommer underlätta underhållsarbeten i längden’’

’’Jag tycker det är svårt att få information om underhållsarbeten på ett enkelt sätt. Vi behöver hjälp att sänka tröskeln.’’

’’Vi vill arbeta mer mobilt men IT-säkerheten är en utmaning vid mobila lösningar’’

Camilla Schmidt avslutar workshopen med att säga:

– Bygger man underhållet från toppen så förlorar man verksamheter. Man får inte med sig medarbetarna. Man måste titta på vad man vill med sitt underhåll, säger Camilla

Hon tillägger:

– Digitaliseringen är en resa som aldrig står stilla.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142