23948sdkhjf

Tjänster får industrin att växa

Tjänsternas andel av de arbetstillfällen som skapas inom industrin ökar. Det handlar om transport och logistik, produktion av mjukvara, konstruktörer och serviceyrken.– Det är där de nya jobben finns, menar chefsekonom Mats Kinnwall vid Teknikföretagen.

När företag inom basindustri och teknikföretag ökar produktionen i dag gör man det till stor del genom automation av sina processer. Exportintäkter och lönsamhet ökar, men inte nödvändigtvis antalet jobb. Däremot ökar arbetstillfällena ofta inom de delar av verksamheten som räknas som tjänsteproduktion. Det handlar som sagt till stor del om transport och logistik, men även om mycket som tidigare klassades som produktion. Det kan handla om avknoppning av en IT-avdelning som producerar mjukvara eller om konstruktörer som börjar sälja tjänster till kunderna.

– Tjänsternas andel av försäljningen inom industrin har ökat från i genomsnitt en tredjedel till nära hälften, konstaterar Lena Hagman, analytiker och en av författarna till en rapport om grön omställning som tagits fram av Industriarbetsgivarna.

Beslut behövs alltså om nödvändiga satsningar inom utbildning. Vad gäller övriga resurser handlar det till stor del om ökad elproduktion, men även om ny produktion av biodrivmedel för transporter, investeringar i vägar och järnvägar.

Industriarbetsgivarnas rapport bygger på så kallad Input- / Outputanalys, som tar ett bredare grepp på hur industrin påverkar ekonomi och arbetstillfällen. Avsikten med denna rapport är att se hur den gröna omställningen påverkar olika industrisegment.

– Möjligheterna till tillväxt är stora när vi ska ställa om till grön ekonomi, men då måste både kompetens, infrastruktur och energi finnas på plats, konstaterar Mats Kinnwall. Den gröna omställningen kommer, sedan får vi se om den kommer till Sverige. Det krävs politiska beslut för att säkra att de nödvändiga resurserna finns på plats.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.158