23948sdkhjf

Drönarinspektion effektiviserar flygplansunderhåll

AkzoNobel Areospace Coatings har utvecklat ett nytt digitalt ledningssystem för att optimera underhållningen för målning av flygplan.

Idag tas ofta flygplan ur drift för underhåll cirka var sjunde år, utan att man med säkerhet vet om flygplanet behövs rustas upp. Det nya systemet, AkzoNobel Areospace Coating, ska säkra så att målning endast behöver ske när det behövs.

– Plan målas ofta om medan beläggningen fortfarande har liv kvar i sig, förklarar Patrick Bourguignon, chef för AkzoNobels Automotive and Specialty Coatings.

Via insamlade data från manuella och drönarstyrda inspektioner skapas en databas över varje flygplan i en flotta. Den individuella historiken sammanställer detaljer om beläggningarna som används, men även flygvägsdata som exempelvis värdeförhållande som påverkar livslängden på färgen.

– Genom att analysera denna information och kartlägga den över flera år blir det enklare och mer exakt att avgöra när ett flygplan behöver målas om, snarare än att bara använda tid eller flygtimmar, tillägger Tami Swearingin, segmentschef för AkzoNobels Aerospace and Film Coatings företag.

Inspektionstjänsten tillhandahålls av experter från AkzoNobel Aerospace Cotatings, med hjälp av digital applikation. Appen lagrar informationen som samlas in, såsom torrfilmtjocklek, färgvariation, glans och allmänt utseende. Datan matas sedan tillbaka till en databas, som spårar flottans prestanda över tiden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078